چکیده:
نس یک راهه استفاده شده است. نتایج نشان داد که تفاضل میانگین نمرات گروههای آزمایش و گواه معنادار است.بنابراین روشهای سنجش تکوینی در بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان اثر دارد و گروههای آزمایشی که کاربندیهای مشاهده مستمر و آزمون کتبی به همراه بازخورد کلامی و نوشتاری دریافت کردهاند، پیشرفت بیشتری نشان دادند.
خلاصه ماشینی:
"تأثیر روشهای سنجش تکوینی بر بهبود نگرش دانشآموزان دربارهء خود[12]؛خود تنظیمی یادگیری ( SELF-REGULATE )[22]؛آگاه کردن دانشآموز از جنبههای مهم فعالیت یادگیری و اینکه عملکردش میتواند بهبود یابد[32]؛درگیر کردن آنان در فرایند یادگیری و تعامل بین معلم و شاگرد[42]و افزایش انگیزه معلم و دانشآموز در برنامهریزی مشترک برای رفع نقاط ضعف تدریس و یادگیری[52]در درس علوم مورد تایید پژوهشگران قرار گرفت است.
باتوجه به محدود بودن پژوهشهایی که به میزان تأثیر روشهای سنجش تکوینی بر درس علوم پرداخته باشند[32]و در آنها به روش/روشهای مورد استفاده برای سنجش تکوینی به صورت روشن اشاره شده باشد؛و نظر به یافتههای تحقیقات قبلی،در این مقاله محور سؤال اصلی تحقیق تأثیر مثبت سنجش تکوینی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کلاس چهارم ابتدایی است.
یافتهها نظر به اینکه هدف پژوهش حاضر پیبردن به اثر روشهای سنجش تکوینی به صورت کلی و تأثیر روشهای ترکیبی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بوده است،برای تجزیه و تحلیل نتایج و بررسی فرضیههای تحقیق از روشهای آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و روشهای آمار استنباطی شامل آزمون T گروههای مستقل برای مقایسه میانگین نمرات گروههای آزمایش و گواه و تحلیل واریانس یک راهه برای مقایسه میانگین نمرات بیش از دو گروه استفاده شده است.
برای بررسی فرضیه بالا تفاضل میانگین پیشآزمون و پسآزمون گروههای آزمایش(کلاسهایی که روشهای سنجش تکوینی در آنها اجرا شد)و گروه گواه به صورت کلی و بدون توجه به نوع کاربندی آزمایشی مورد مقایسه قرار گرفت که در جداول 2 خلاصه شده است."