Skip to main content
فهرست مقالات

کلام محوری عشق در اندیشه فلسفی افلاطون

نویسنده: ؛

پاييز و زمستان 1382 - شماره 39 و 40 علمی-پژوهشی (10 صفحه - از 1 تا 10)

کلیدواژه ها : عشق ،افلاطون ،کلام محوری ،فلسفه ماتریالیستی ،اساطیر یونان

کلید واژه های ماشینی : افلاطون ،افلاطون از زیبایی مطلق ،یونان ،صعود ،تعریف افلاطون از عشق ،زیبایی مطلق ،افلاطون از عشق ،فلسفه یونان ،فلسفه ماتریالیستی یونان ،افلاطون عشق ،Plato ،مادی ،فلسفه افلاطون ،اساطیر یونان ،صعودی ،افلاطون در سمپوزیوم ،عنصر شناخت ،مراحل فوقانی عشق ،صعودی افلاطون ،الهی ،عناصر عشق ،عشق افلاطون ،صعود افلاطون ،خدای عشق ،ماهیت زیبایی ،افلاطونی ،تعریف افلاطون ،فلسفی افلاطون ،سیر صعودی ،تکثیر زیبایی

بر خلاف اساطیر و فلسفه ماتریالیستی یونان، افلاطون تحلیل جدیدی از عشق را ارائه می‌دهد که در آن عشق نه ماهیتی الهی و نه هویت غریزی دارد، بلکه روحی (demon) است که انسان را به دنیای الوهیت متصل می‌کند. در اندیشه افلاطون عشق صرفا یک نوع تمایل انسانی (desire) است که هدف آن به‌دست آوردن زیبایی است. در سمپوزیوم افلاطون تمام عناصر عشق مانند زیبایی، تکثیر و حتی شناخت بر محور تقابل اصلی مادی و معنوی می‌گردند. در این تقابل آن‌چه سیر کلامی عشق را ممکن می‌سازد، عنصر شناخت است. در سفر صعودی افلاطون، هرچه به مراحل فوقانی عشق می‌رسیم، عنصر شناخت نیز افزایش می‌یابد و در آخرین مرحله، افلاطون از زیبایی مطلق به‌عنوان خرد تعبیر می‌کند. به ‌این ترتیب به‌رغم این‌که افلاطون تفسیر جدیدی از عشق را ارائه می‌دهد، دیدگاه کلام‌محوری (logocentrism) او نگرش غالب فلسفه یونان است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.