Skip to main content
فهرست مقالات

برجسته سازی واژه و ترکیب در شعر اخوان

نویسنده: ؛

بهار و تابستان 1384 - شماره 45 و 46 علمی-پژوهشی (16 صفحه - از 147 تا 162)

کلیدواژه ها : واژه ،برجسته‌سازی ،ترکیب ،اخوان

کلید واژه های ماشینی : برجسته‌سازی ،ترکیب در شعر اخوان ،اخوان ،شعر اخوان ،برجسته‌سازی واژگانی در شعر ،اخوان موجب برجستگی زبان شعر ،برجسته‌سازی واژه و ترکیب ،برجسته‌سازی با واژه‌هایی ،برجسته‌سازی زبان شعرش ،گروه‌های اسمی ،منظور از برجسته‌سازی واژگانی ،برجسته‌سازی واژگانی ،زبان فارسی ،ادبی ،واژگانی ،زبان شعر ،واژگان و ترکیب‌های ،واژه‌های کهن ،نقش‌های ارتباطی و ادبی ،برجسته‌سازی زبان ،شفیعی ،به‌کار ،واژه‌های اساطیری ،ترکیب‌های زبان ،اسمی ،اسم صوت ،زبان و توضیح برجسته‌سازی ،بیان مقدمه‌ای دربارة نقش‌های ،مقدمه‌ای دربارة نقش‌های ارتباطی ،برجسته‌سازی در زبان

مقالة حاضر نتیجة پژوهشی است که با تکیه بر نظریة «برجسته‌سازی» به منظور دست‌یابی به واژگان و ترکیب‌های برجستة زبان اشعار اخوان انجام شده ‌است. به این منظور، پس از بیان مقدمه‌ای دربارة نقش‌های ارتباطی و ادبی زبان و توضیح برجسته‌سازی، واژگان و ترکیب‌های اشعار اخوان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. منظور از برجسته‌سازی واژگانی در شعر، گزینش واژه‌هایی است که در زبان علمی کاربرد ندارد. نتیجة تجزیه و تحلیل واژگان اشعار اخوان نشان می‌دهد که وی از پنج نوع واژه برای برجسته‌سازی زبان شعرش بهره برده است؛ 1) واژه‌هایی که قبلا وجود نداشته و خود اخوان ‌آن‌ها را ساخته است. 2) واژه‌های کهن و یا واژه‌های کم‌ کاربرد که امروز در زبان معیار به‌کار نمی‌رود یا بندرت از آن‌ها استفاده می‌شود. 3) واژه‌های اساطیری. 4) واژه‌های محاوره‌ای. 5) واژه‌های کوتاه ‌شده. در بخش ترکیبات نیز دو دسته ترکیب در اشعار اخوان موجب برجستگی زبان شعر او شده است: گروه‌های اسمی و گروه‌های وصفی. اخوان با تسلط هنرمندانة خود ترکیب‌هایی پدید آورده است که ساختار آن‌ها یادآور ترکیب‌های حماسی و با صلابت سبک خراسانی است و همین ویژگی سبب تمایز این ترکیب‌ها از ترکیب‌های زبان ارتباطی شده‌ است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.