Skip to main content
فهرست مقالات

خشونت و مدارا در ادبیات کودک (با نگاهی به دو نمایشنامه کودکانه)

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (22 صفحه - از 189 تا 210)

کلیدواژه ها :

خشونت ،کودکان ،ادبیات نمایشی ،کودک

کلید واژه های ماشینی : خشونت، کودک، مدارا، ادبیات کودک، فیل، قصه، زن، اژدها، دختر، فکر

در این مقاله به تعریف «خشونت» با توجه به چهار حوزه فلسفه‌، سیاست، جامعه­شناسی و روان­شناسی پرداخته می­شود و این­ که آیا منشأ و ریشه­اش در نهاد انسان است و یا بیرون از آن. ابزارهای ا‌عمال خشونت (حوزة فکر، زبان و عمل) مورد بررسی قرار می­گیرد. همچنین در این باره بحث می­شود که راه مبارزه با خشونت، سرکوب غرایز انسانی نیست، بلکه کنترل و هدایت آن‌هاست. سپس تعریفی از مدارا و ظرایفی که در مفهوم آن قرار دارد ارائه می‌گردد. محور اصلی مقاله بررسی خشونت و مدارا در ادبیات کودک است. نگارنده همچنین بر آن است که نشان دهد افسانه­های اژدها، و دیو و جن، پری مصداق خشونت در ادبیات کودک نیستند. در خاتمه به تحلیل و بررسی خشونت در دو نمایشنامه کودکانه پرداخته می­شود.

خلاصه ماشینی:

"آشکار است که هم در زبان فارسی و هم در زبان انگلیسی‌، این مفهوم نخست ناظر به کنشی فیزیکی است، و نه کنشی نظری و در حیطة اندیشه، اما دکتر «مونااومور» (Dr Mona Omoore) در مقاله­ای زیر عنوان «تعریف خشونت» که آن را به دانشگاهی در دوبلین ارائه کرده است، پس از بررسی میدانی و تحقیق کتابخانه­ای در باب معنای خشونت، این تعریف کلاسیک از خشونت را به منزلة تعریف نهایی ارائه می­کند: "خشونت، رفتاری پرخاشگرانه است که می‌تواند به صورت فیزیکی، جنسی یا عاطفی و با حالتی توهین­آمیز بروز کند. هنوز این واقعیت برای هرکس که با نهضت آنارشیسم آشنا باشد، ملموس است که بسیاری از چیزهایی که به آنارشیسم بار می­شود، اگر مستقیما توسط پلیس انجام نشده باشد، یا ناشی از سرمایه­داری است، یا به تحریک آن است" (Goldman 1993) اما در مورد خشونت اجتماعی پس از حادثه 11 سپتامبر، به نظر می­رسد بودریار در مقالة مهمش «روح تروریسم» صائب‌‌ترین نظر را ارائه کرده باشد. » برای تبیین این تعریف، ذکر چند نکته مهم لازم است: اول) اگرچه در تمام تعاریف پیش گفته، رفتار خشن در مورد دیگران مصداق پیدا می­کند، اما خشونت می­تواند نسبت به خود هم بروز کند، همچنان که مفهوم ظلم به خود هم مفهومی شناخته شده است. اگرچه در تساوی حقوق زن و مرد تردیدی نداریم اما جا دارد بپرسیم که آیا تشابه حقوق و توانایی­های این دو ترفندی برای بهره­گیری افراطی از نیروی کار زنان در کارگاه­ها و صنایع و در یک کلام افزایش بهره­وری و تولید و استفاده ابزاری از زن­ها بدون در نظر گرفتن توانایی­ها و ویژگی­های آنان نیست؟ پرنده و فیل (کیانیان 1369) نمایشنامه­ای براساس قصة «صعوه بر لب دریا» از جوامع­الحکایات صحنه اول از زندان کودکان و نوجوانان است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.