Skip to main content
فهرست مقالات

مصادر الخلل فی تعلیم اللغة العربیة فی الجامعات الإیرانیة (قواعد تعریف التخصصات)

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (16 صفحه - از 43 تا 58)

کلیدواژه ها :

اللغة العربیة ،الاستاذ ،الفرع التعلیمی ،التخصص

کلید واژه های ماشینی : عربی، تخصصی، زبان عربی، دانشجویان، آموزش، تعلیم اللغة العربیة، آموزش زبان و ادبیات عربی، ادبی، گرایش، مشکلات آموزش زبان عربی

یسعی هذا المقال من خلال البحث عن مصادر الخلل و معضلات تعلیم اللغة العربیة فی ایران لایجاد حلول لذلک، و علی‌العموم فان أهم قضایا و معضلات تدریس اللغة العربیة فی ایران یمکن فرزهافی العناوین الاربعة التالیة: 1 ـ انخفاض مستوی تعلیم اللغة العربیة فی المدارس الأیرانیة الی دون الحدالمطلوب؛ 2 ـ ضعف الرغبة فی تعلم اللغة العربیة عندالبعض من الطلبة؛ 3 ـ انعدام الدافع و تفشی الفتور لدی الکثیر من طلبة الفروع العربیه فی الجامعات الأیرانیة؛ 4 ـ معائات بعض المراکز ذات العلاقة باللغة العربیة من نقص ملحوظ فی القوی المتخصصه بهذه اللغة. و یمکن تصور العدید من الأسباب للقضایا المذکوره اعلاه حیث منها العام الذی یشمل جمیع فروع العلوم الأنسانیة و البعض منها خاص بتخصصات اللغة العربیة و آدابها و قدتم بحثها فی المحاور الاربعة التالیة: 1 ـ الطالب 2 ـ الاستاذ ـ 3 ـ المنهج الدراسی 4 ـ وسائل التعلیم و قد عرضت مقترحات لحل المعضلات الخاصة بکل محور. منها الاتجاة الی التخصص فی الفروع العربیة.

خلاصه ماشینی:

"بنابراین، می‌توانیم این فرضیه را مطرح سازیم که یکی از علت‌های بنیادین و مهم تأثیرگذار در ایجاد مسائل و مشکلات مطرح شده در آغاز این نوشته عبارت است از این‌که «گروه‌های آموزشی زبان و ادبیات عربی در دانشگاه‌ها در رسیدن به اهداف تعیین شده یعنی تربیت دانشجویان متخصص ضعیف عمل می‌کنند و ناموفق هستند. البته در این‌جا ممکن است به این استدلال ایرادی وارد شود که جای تأمل نیز دارد و آن این‌که در آزمون سراسری بسیاری از داوطلبان شرکت می‌کنند که از میان آن‌ها درصد کمی در دانشگاه‌های سراسری پذیرفته می‌شوند در نتیجه همه کسانی که به دانشگاه‌های سراسری راه پیدا می‌کنند افرادی برخوردار از آمادگی علمی و انگیزه تحصیل هستند و توانمندی لازم را دارند منتها با اندک تفاوت و اگر ضعفی باشد باید آن را در دانشگاه‌های آزاد و پیام نور و جستجو کرد. اگر مهمترین علت مشکلات مطرح در حوزه زبان و ادبیات عرب را ناکارامدی نسبی گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌ها بدانیم در این صورت طرح گرایشی کردن دوره‌های آموزشی به طور مؤثری کارایی گروه‌ها را بالا می‌برد که از جمله تأثیرات آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 1ـ ایجاد گرایش موجب می‌شود که دانشجویان به جای مطالب پراکنده، مطالب منسجم‌تری فرا گیرند. در میان علت‌های خاص زبان عربی با تمرکز بر مشکلات خاص حوزه آموزش عالی، این فرضیه مطرح گردید که «گروه‌های آموزشی زبان و ادبیات عربی در دانشگاه‌ها در رسیدن به اهداف تعیین شده یعنی تربیت دانشجویان متخصص ضعیف عمل می‌کنند و ناموفق هستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.