Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی مشروعیت سیاسی از دیدگاه امام علی علیه السلام

نویسنده:

(14 صفحه - از 22 تا 35)

کلید واژه های ماشینی : سیاسی ،مشروعیت ،مشروع ،مشروعیت سیاسی ،نظام سیاسی ،دینی ،اجتماعی ،حاکمیت ،بیعت ،انسان ،حق ،اطاعت سیاسی ،حکومت ،خدا ،مردم ،اسلام ،مبانی مشروعیت سیاسی ،حاکم ،سیاست ،قدرت سیاسی ،قدرت ،مشروعیت نظام سیاسی ،حاکمیت الهی ،خداوند ،نظم ،مشروعیت سیاسی از دیدگاه امام ،زندگی اجتماعی– سیاسی انسان ،حضرت علی ،نهج‎البلاغه ،نظام سیاسی اسلام

خلاصه ماشینی:

"››از این دو فراز نکات ذیل قابل فهم و درک است: ضرور حکومت و تحقق حاکمیت الهی و نفی حاکمیت غیر الهی نقش و جایگاه نخبگان و اندیشه و عقاید آنان در جهت‌دهی به تحولات سیاسی – اجتماعی ویژگیها و ملاکهای حکمرانان مشروع و نامشروع عواقب و آثار دردناک سلطة افراد نالایق بر جامعه فساد مالی و عدم امنیت مالکیت تهدید و نابودی آزادی، برابری و حرمت انسانها عدم امنیت بخشی از جامعه ( پارسایان و موحدان ) بنای نظم اجتماعی بر پایه‌های غیرعقلانی، غیراخلاقی و دینی تعطیلی حدود الهی و سقوط امت به ورطة ضلالت عدم مشروعیت و اطاعت سیاسی از چنین حاکمانی ( مقید و محدود بودن آمریت و اطاعت سیاسی ) در جمع بندی مطالب این قسمت باید گفت، فلسفة سیاسی امام‌علی uمبتنی بر ‹‹‌ اصل توحید و حاکمیت مطلق ›› خداوند است. مهمترین اصول و مفاهیمی‌ که حضرت بکار گرفته و می‌توان از آنها به نقش جایگاه مردم در مشروعیت‌بخشی و مشارکت سیاسی، رسید عبارتند از: اصل بیعت و جایگاه آن در تعیین حکمرانان و رهبران جامعه اصل خطاپذیری حکومت و نخبگان سیاسی - لزوم پذرش وتقویت روحیة نقد از سوی جامعه و استقبال نظام سیاسی از آن و همچنین تأکید بر امر مشورت و رای‌زنی در تدبیر امور [46] اصل قبول و تأیید حقوق متقابل دولت و مردم و آنکه تدبیر نظم اجتماعی منوط به همکاری و تعاون سیاسی است. نهایتا با توجه به محوری بودن رهبران در نظام سیاسی، ویژگیها و اوصاف آنان را در منظر دین طرح شد و گفتیم شارع مقدس در این ارتباط به بیان اوصافی برای نخبگان سیاسی پرداخته است لذا نظم واطاعت و امر مشروع مشروط به احراز شرایط مورد نظر شارع می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.