Skip to main content
فهرست مقالات

جهانی شدن و الگوی کیت نش

نویسنده:

ISC (4 صفحه - از 46 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : الگوی کیت نش، نش، اطلاعات، جهانی شدن، فرهنگ، سیاسی، مدرنیته، ارتباطات، پسامدرن، اقتصاد، فرهنگ غربی، غربی، نظریه، تولید، عصر مدرنیته، جهانی شدن فرهنگ، مصرف، اجتماعی، سرمایه‌داری، امام، عصر مدرنیته به فرهنگ غربی، منطقه‌ای، دین، اسلامی، رسانه‌ای، اطلاعات جهانی، فضایی، الگوی نش، جهانی شدن اقتصاد، تأثیر

خلاصه ماشینی: "چند تباری با قومیتهای گوناگون بعد از مهاجرتهای گسترده به کشورهای پیشرفته، ایجاد فرهنگ خاص مهاجران بر محور فرهنگهای فراملی، نیز پدید آمدن هویت و مشخصه های مختلف، به عنوان یکی از نتایج مهم جهانی شدن مطرح شده است. در مورد جهانی ـ محلی شدن بیان این نکته لازم است که اگر نوعی از الگوی فرهنگ غربی در دیگر کشورها رایج شود، به صورت فرهنگی محلی در می آید. در نهایت تا وقتی که فرهنگ جهانی شدن به عنوان غربی شدن تلقی شده و به شیوه های گوناگون رد می شود، چارچوب محلی شدن به خود می گیرد. در جهانی شدن اقتصاد، این گونه نیست که کالایی فقط در یک کشور تولید شود، بلکه ممکن است قطعات مختلف یک کالا در هر کشوری تولید شود و در کشورهای مختلف نیز بازاریابی شده و به فروش برسد. در بعد «زیست محیطی» تأثیرات آلودگیهای محیط زیست نیز، جهانی شده است؛ مثلا مصرف بی رویه منابع طبیعی، تولید بیش از حد منابع‌ انرژی زا، آلوده کردن دریاها و اقیانوسها، از بین بردن جنگلها (ریه های طبیعت)، ایجاد گازهای گلخانه ای که باعث گرم شدن زمین می شود، شکاف در لایه اوزن و… همه به صورت فرایندی جهانی درآمده و فقط از جانب یک کشور، این عوامل انجام نمی شوند و اگر هم باید راه حلی برای رفع آنها اندیشیده شود، باید از سوی همة انسان ها و جوامع ارائه شود. به اعتقاد «کیت نش»، در فرایند جهانی شدن فرهنگ، اگر هم سبک زندگی غربی به عنوان فرهنگ غالب در کشورهای مختلف مطرح شود، از آن به عنوان محلی برداشت می شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.