چکیده:
علی رغم آنکه در مطالعه قوم نگاری شبه جزیره عربستان مسائل حل نشده زیادی وجود
دارد، مقاله حاضر داده های مفیدی در مورد نژاد عرب در اختیارتان قرار می دهد. برای
شناخت هویت عرب ها، وضعیت زمین شناختی و جغرافیایی این شبه جزیره باید بیشتر مطالعه
و بررسی شود. مطابق مفهوم عربیت، عربها صرفا جامعه ای از مردمان همزبان نیستند،
بلکه آنها یک نژاد را تشکیل می دهند. مفهوم عرب بر دو نیای بزرگ قحطان و عدنان
متمرکز می شود. فرزندان قحطان که عرب های جنوبی اند، عرب اصیل به حساب می آیند و
فرزندان عدنان، که عربهای شمالی را تشکیل می دهند عرب غیر اصیل به حسال می آیند.
رقابت بین این دو در حکومتهای آغازین اسلام تأثیر شگرفی داشته، چراکه انصاب قحطان و
مهاجرین به نیای عدنانی می رسیدند. هرچند که الهمدانی از گرایش قبایل به استفاده از
نام هایی که آنها را به قبایل مشهور تر پیوند می دهد سخن گفته، اما عرب های بدوی
همچنان خلوص نسل را با وضع قوانین سخت و سفت در امر ازدواج حفظ کرده اند.
خلاصه ماشینی:
"456/1064) نسب شناس عرب اینگونه نتیجه گیری می کند که: «در روی زمین هیچ کس نیست که منشأ گرفتن نسل او از این قبایل قابل اثبات باشد» (چاپ به همت لوی پرونسنال، ص 8) با صرف نظر از بومی ها به این صورت خاص، مفهوم عرب بر دو نیای بزرگ قحطان و عدنان (به همین مدخل ها مراجعه شود) و نیز دو بخش بزرگ نژاد عرب که آنها ایجاد کردند، متمرکز می شود.
در کشمکش میان جنوبی ها و شمالی ها در اوایل اسلام قبایل قضاعه به طرف جنوبی ها تمایل داشتند؛ نسب شناسی برای اهداف سیاسی به کار گرفته می شد، به این صورت که قضاعه که با واسطة حمیر از نسل قحطان بود، نظر رایج بود و در ایام امویان قبیله کلب از قبایل قضاعه نیز به عنوان قهرمان عربهای جنوبی مطرح شد.
اما در این میان صدها سال تماما از دیده ها پوشیده و مخفی می ماند مهاجرتهای بزرگی اتفاق می افتاد که تنها سوابق ناچیزی از آنها بازیابی شده است، بخش هایی از یک قبیله به قبیله دیگر می پیوستند یا تمام قبایل برای خود گروه بندی های جدیدی ارایه دادند، فرهنگ رایج در میان بدویان تعدادی از این تغییرات را به یاد می آورد اما چنین فرهنگی همیشه غیرقابل اعتماد بوده است.
تعدادی از قبایل امروزی همچون تمیم در مرکز و همدان در جنوب غربی وفادارانه نمایندگی گروه های باستانی را که همین اسم ها را با خود دارند بعهده گرفته اند، اگرچه اعضاء بسیاری از هرکدام در طول زمان از بین رفته و هویت خود را از دست داده اند و این در حالی است که بیگانگانی خود را به یکی از این دو قبیله منتسب کرده و بطور کامل در آن جوامع مستحیل گشته اند."