Skip to main content
فهرست مقالات

تمنای روشنفکر دینی

نویسنده:

(5 صفحه - از 8 تا 12)

کلید واژه های ماشینی : دین، روشنفکری، روشنفکری دینی، انقلاب، مدرن، شریعت، خشونت، اسلامی، اندیشه، مدرنیته

خلاصه ماشینی:

"»(12) این باور بازرگان هیچ سودی برای اثبات جدایی دین از سیاست و محدود بودن قلمرو اسلام ندارد؛ بلکه دیدگاه اسلام گرایان را تقویت می‌کند؛ زیرا اگر نظام سیاسی که تامین کننده بخشی از هدف جامعه است، به خدا و آخرت معطوف نباشد؛ یعنی مبانی مشروعیت و تصمیم‌گیری‌های سیاسی خود را از دین نگیرد (حکومت سکولار)، در این صورت چگونه ممکن است آخرت چنین جامعه‌ای تضمین شده باشد؟ چرا نباید جامعه‌ای که خدا و آخرت را انتخاب کرده، حکومتی را بنا کند که به همین اهداف آخرتی معطوف باشد؟ بازرگان، برای این‌گونه سوالات و لوازم گفته‌های خود پاسخ جدی ندارد. مگر اکثر روشنفکران به اصطلاح «حق مدار» در عصر پهلوی، از حکومت پادشاهی حمایت نمی‌کردند؟ به هر حال، ممکن است برای مدرن‌های ایرانی، اندیشه سیاسی انقلاب اسلامی نامفهوم شود؛ اما این نامفهومی به دلیل ماهیت ولایت فقیه نیست؛ بلکه به دلیل نادرستی فهم آنان از مساله «حق» و «تکلیف» است. »(21) در این گفته، دنیای مدرن، بهشتی است که در آن هیچ دستی به خشونت آلوده نمی‌شود؛ حتی «یقه سفیدان» هم اصیل‌ترین مداراگرایان کره خاکی هستند و سرانجام در ایران امروز، اگر اصول گرایان در مقام دفاع از اعتقادات و مواضع سیاسی و اجتماعی خود برآیند و دلایل عقلانی آن را بیان کنند، به تئوریزه کردن و تئوریسین خشونت شهره می‌شوند؛ اما اگر مجریان پروژه نوسازی (مدرنیزاسیون) دست به همین کار بزنند، «مداراگر» خوانده می‌شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.