Skip to main content
فهرست مقالات

جای دیگر

نویسنده:

خلاصه ماشینی:

"چندی بعد، شوهر امینه ـــ با دوز و کلک و با پول امینه ـــ همراه دو فرزند او به پاریس می‌آید، در آنجا ساکن می‌شود و به استثمار بیشتر این زن می‌پردازد؛ امینه که بر اثر زندگی در غرب چشم و گوشش باز شده و به حقوق انسانی و قانونی زنان پی‌برده است، با کمک همسایه‌ها، خود را از یوغ شوهرش آزاد می‌کند و تکفل فرزندانش را به عهده می‌گیرد. حالا بعد از حدود 60 سال نوشتن، دیگر نه حرف تازه‌ای برای گفتن دارد و نه علاقه‌ای به این حرف‌ها؛ ولی مشکلی که برایش پیش آمده این است که جامعه او را به‌عنوان یک نویسنده و متفکر شناخته، و از او انتظار دارد و می‌خواهد که مصاحبه کند، مقاله بنویسد و نظرش را راجع به وقایع روز بگوید. اصلان‌پور: آیا فیلم‌ها و داستان‌های دهه‌های اخیر غرب، که گاهی اعمالی را ترویج می‌کند که با سنت مسیحیت هم مخالفت دارد، مثل سوزاندن جسد، گرایش به این نوع عرفان است؟ زرشناس: البته بنده اهل سینما نیستم؛ ولی چیزی که مشخص است، تصوری است که مثلا «رادها کریشنا» را شاید بتوانیم یکی از نمایندگان آن بدانیم. به هرحال، چون مبنای این نوع معنویت‌گرایی که در سه ـــ چهار دهه اخیر در غرب باب شده، «اومانیستی» است، یعنی فرد به خودش حق می‌دهد در دین و شریعت تصرف کند، و تصمیم بگیرد که «فلان عنصر دین خوب نیست، پس به جایش این عنصر را از فلان دین می‌گیریم و کنار آن یکی عنصر آن دین را قرار می‌دهیم و دین جدیدی می‌سازیم»، از اساس با دیانت در تضاد است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.