Skip to main content
فهرست مقالات

لیبرالیسم کلاسیک و نواقص رسانه ای

نویسنده:

(6 صفحه - از 72 تا 77)

کلید واژه های ماشینی : مطبوعات، لیبرالیسم، امریکا، ارتباطات، سیاسی، الگوی مطبوعات، تئوری مطبوعات، تئوری و الگوی مطبوعات، الگوی مطبوعات اسلامی، مطبوعات ایران

خلاصه ماشینی: "همین‌ به‌ اصطلاح‌ روشنفکران‌ سکولار، وقتی‌ که‌ از همکاری‌ فقهای‌ اسلامی‌ با دانشمندان‌ علوم‌ اجتماعی‌ آگاهی‌ پیدا می‌کنند؛ رگ‌ اصول‌گرایی‌ کاذب‌ سکولارشان‌ حرکت‌ می‌کند؟ چرا حوزه‌های‌ علمی‌ نجف، قم، تبریز، مشهد، اصفهان‌ و غیره‌ با متفکران‌ علوم‌ اجتماعی‌ اسلامی‌ در تبیین‌ یک‌ تئوری‌ و الگوی‌ مطبوعاتی‌ و رسانه‌ای‌ اسلامی‌ همکاری‌ نکنند؟ اینجاست، که‌ سوال‌ اساسی‌ دیگری‌ را باید مطرح‌ کرد، اگر فلسفه‌ افلاطون، نوشته‌های‌ ماکیاولی، روسو و هابس، اندیشه‌های‌ دوران‌ قرون‌ وسطی، رنسانس‌ مسیحیت‌ و آثار مارکس، بنیاد معرفت‌شناسی‌ امروز مطبوعات‌ و رسانه‌های‌ جمعی‌ شده‌اند؛ چرا جهان‌بینی‌ اسلامی، قرآن، احادیث، سنت، نهج‌البلاغه‌ و افکار و اندیشه‌های‌ اهل‌البیت(ع) و صدها اثر متفکران، فیلسوفان‌ و اندیشمندان‌ فرهنگ‌ و تمدن‌ اسلامی‌ از فارابی‌ و ابن‌سینا و غزالی‌ گرفته‌ تا رازی، طوسی‌ و ابن‌خلدون، منبع‌ و بنیاد یک‌ تئوری‌ و نظام‌ مطبوعاتی‌ و رسانه‌ای‌ نباشند؟ مگر دین‌ مبین‌ اسلام، فرهنگ‌ و معرفت‌شناسی‌ اسلامی‌ نبود، که‌ جهالت‌ ادوار باستانی‌ و قرون‌ وسطی‌ را به‌ دوران‌ طلایی‌ تبدیل‌ کرده، با دانش‌ و آزادی‌ بیان‌ فکر خود، استبداد فکری‌ و سیاسی‌ کلیسای‌ مسیحیت‌ را به‌ لرزه‌ درآورده‌ و هسته‌های‌ نخستین‌ بیداری‌ اروپا --- رنسانس‌ --- آن‌ قاره‌ را فراهم‌ آورد؟ حقیقت‌ است، که‌ رشد و نمو مطبوعات‌ و رسانه‌ها به‌ صورت‌ امروزی‌ و تئوری‌سازی‌ درباره‌ آزادی‌ مطبوعات‌ و بیان‌ در غرب‌ زمانی‌ آغاز شد؛ که‌ دنیای‌ اسلام‌ از جنبه‌های‌ سیاسی، اقتصادی، تکنولوژی‌ و علمی‌ در حال‌ عقب‌نشینی‌ بوده‌ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.