خلاصه ماشینی:
"ق درباره اصلاح خط، یعنی مقارن زمانیکه میرزافتحعلی آخوندزاده خط اختراعی خود را در تفلیس ارائه داد، اشاره میکند و در مورد خط اختراعی وی میگوید: «آخوندزاده زحمت زیاد کشیده و اختراع بدیع کرده بود، ولی افسوس که در عمل چاپ، از این خط حاضر اسلام استعمالش مشکلتر بود.
بنابراین به رجحان راهحل دوم تاکید کرده و مینویسد: «فواید و محسنات این اصول با محازیری که دارد، در حسن قبول و اتخاذ آن، عدم تردید اهالی اسلام مجزوم و یقین است و باید با این اصول، الفبای تازه و بعض کتب کوچک و رسالهها طبع و نشر کرده در مکتبها به اطفال تعلیم کنند تا تاثیرات سریع و نتایج حسنه آن معلوم خاص و عام شده با مرور زمان در نزد همه مقبول و منتشر گردد.
میرزارضاخان ترجمان اول و نایب کارپردازخانه ایران در تفلیس بوده و در رساله خود در مورد اصلاح خط، همان حروف فرانسه را به کار برده و برای مشخصکردن شکلهای مختلف حروفی مثل «ت» از یک خط افقی در بالای آن استفاده کرده بود.
[7] آخوند احمد حسینزاده، شیخالاسلام قفقاز، نیز چهار راهحل در اصلاح خط ارائه داده بود: 1ــ حروف صامت الفبای قدیم در شکل اولیه خود باقی بماند و برای حروف مصوته، یعنی اعراب و حرکات، شکلهای مخصوص اختراع و به اندرون سطور منتقل شوند.
[8] مستشارالدوله در ضمن بررسی عقاید اشخاص مذکور، به بیان نظریات خود در مورد اصلاح الفبا پرداخته و معتقد است چون الفبای عربی برای «ادای کلمات فارسی و ترکی» و ثبت و ضبط «اصطلاحات خارجه» که از بهکارگیری آنها ناگزیریم، ناقص و نارسا است و همچنین بهخاطر مشکلاتی که «از عیب خط و بودن نقاط زیاد و نبودن حرکات» عملا در جامعه ایجاد میشود،[9] بایستی اصلاحاتی در الفبای موجود صورت گیرد."