Skip to main content
فهرست مقالات

سومین روشنفکری

نویسنده:

(4 صفحه - از 58 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : روشنفکری ،دینی ،اسلامی ،روحانیت ،دانش ،مطهری ،غرب ،سیاسی ،انقلاب اسلامی ،جریان ،ــ ،روشنفکری دینی ،علمی ،اجتماعی ،نیروی سوم روشنفکری ،مکتب ،ایران ،حیات ،تفکر دینی ،دانشگاه ،تعلیم ،جامعه ،مردم ،فرهنگی ،مبانی ،جریان روشنفکری دینی به‌وجود ،اندیشة ،استاد مطهری ،حوزه و دانشگاه ،مجاهدات علمی استاد مطهری

خلاصه ماشینی:

"مطالعة‌ نسبت میان‌ این‌ دو،[1] و به‌ویژه‌ بررسی اندیشه‌ کسانی‌ که تواما‌ مصداق‌ هر دو جریان هستند، کسانی‌که اندیشه‌‌ حوزه‌ و دانش‌ دانشگاه‌ را بر طرحی‌ اسلامی‌ بارور کردند و با تفکر دینی،‌ احیای جامعه‌ را رقم‌ زدند ــ که در این مقاله از آنها با عنوان نیروی سوم روشنفکری یاد می‌شود و نگارنده بنیانگذار این جریان را استاد شهید مطهری معرفی می‌کند ــ حائز اهمیت بسیار است. [10] ‌‌از منظری‌ دیگر می‌توان‌ روشنفکران‌ را در همه‌ جناحهای‌ یادشده‌ به‌ دو شاخه‌ تقسیم‌ کرد: 1ــ روشنفکر غرب‌زده‌ که‌ دین‌ را موضوع‌ تفکر قرار نمی‌دهد و در مبانی‌ و موضوعات‌ و نتایج‌ اندیشه‌های‌ خود تابع‌ غرب‌ است؛ به‌عنوان‌مثال، برخی معتقد بودند برای‌ سعادت‌ و پیشرفت‌ جامعه‌ باید دین‌ را کنار گذاشت‌ و کم‌کم‌ از آن‌ فاصله‌ گرفت. ‌‌این‌ دغدغه‌ ارزشمند رهبر معظم انقلاب‌ تنها راه‌ شکوفایی‌ و پیشروی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ است: «در صورتی‌ که‌ میان‌ حوزه‌ و دانشگاه‌ همکاری‌ عمیق‌ نظری‌ و علمی‌ معطوف‌ به‌ تولید دانش‌ و نظریه‌پردازی‌ انجام‌ شود و از میان‌ این‌ ملاقات‌ مبارک‌، قشر روشنفکر متدین‌ بروید و ببالد، هم‌ حوزه‌ و روحانیت‌ پاسخ‌گوی‌ نیازهای‌ تازه‌ و فضاهای‌ فکری‌ جدید خواهد بود و هم‌ دانشگاهی‌ پویا، مستقل‌ و مرتبط‌ با ارزشها و تاریخ‌ و فرهنگ‌ مردم‌ با حداکثر کارکرد مفید خواهیم‌ داشت. اما نیروی‌ سوم‌ روشنفکری‌ که‌ شهید مطهری‌ و مکتب‌ او پیش‌قراول‌ و پرچمدار آن‌ می‌باشد، جریان‌ «روشنفکری‌ متدین‌» است که‌ تفکر دینی‌ را توانا بر نقد و اصلاح‌ دانشها و اندیشه‌های‌ بشری‌ می‌بیند و می‌کوشد انسان‌ مرده‌ و محصور در حیات‌ مادی‌ را با تفکر دینی‌ احیا سازد و حیات‌ معنوی‌ را با احیای دین‌ به‌ جامعه‌ ارمغان‌ کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.