Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی وظایف دفاتر اسناد رسمی در قانون مالیات های مستقیم

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : دفاتر اسناد رسمی، مالیاتی، وظایف دفاتر اسناد رسمی، مال، اسناد رسمی در قانون مالیات‌های، دفاتر اسناد رسمی در قانون، معامله، قانون، قانون مالیات‌های مستقیم، گواهی

خلاصه ماشینی: "سوءالی که در مورد این ماده و اشخاص مشمول ماده 2 و مالیات‌های وصول نشده موضوع تبصره 1 ماده 174 و دیگر معافیت‌های مالیاتی قانون مطرح می‌شود این است که چنانچه هر یک از موارد مذکور برای دفاتر اسناد رسمی محرز گردد، تکلیف مندرج در ماده 187 مبنی بر کسب گواهی مالیاتی ساقط می‌گردد یا نه؟ ممکن است گفته شود با توجه به نص صریح قانونی که معافیت‌ها را اعلام کرده دیگر لزومی به اخذ گواهی نیست و با احراز مراتب تکلیف دفتر تنظیم کننده سند در خصوص کسب گواهی منتفی خواهد بود؛ ولی با توجه به حکم کلی ماده 187 که به طور مطلق دفاتر را قبل از ثبت یا اقاله یا فسخ سند معامله مکلف به اخذ گواهی انجام معامله کرده و نیز مفاد ماده 219 که تشخیص درآمد مشمول مالیات موضوع این قانون را به عهده مأموران تشخیص مالیات قرار داده است، به نظر می‌رسد دفاتر اسناد رسمی مکلفند نسبت به کسب گواهی انجام یافتن معامله به شرح ماده 187 اقدام کنند و در واقع، تشخیص عدم تعلق مالیات به معامله یا به فسخ و اقاله با مأموران ذی صلاح دارایی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.