چکیده:
جهانی شدن،فرایند گریزناپذیر قرن 21،پدیدهای است که در دههء پایانی قرن بیستم،تبعات و پیامدهای گستردهء آن ابعاد مختلف سیاسی،اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع جهانی را از جمله ایران تحت الشعاع قرار داده است.در پی این تغییرات،آثار جهانیشدن بر ابعاد متنوع زندگی انسانها، مراودات و هویت آنان در ابعاد مختلف بر کسی پوشیده نیست. این جستار با هدف بررسی ارتباط فرایند جهانیشدن فرهنگ و تأثیر آن بر تغییر هویت اجتماعی جوانان به شیوهء پیمایشی انجام شده است.اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه،از نمونهای 384 نفری از بین جوانان هجده الی سی ساله از مناطق یازدهگانهء شهر اصفهان جمعآوری شده است.نتایج حاصل از بررسی نشان میدهد که بین فرایند جهانیشدن فرهنگ و برجستگی ابعاد چندگانهء هویت،همبستگی وجود دارد و تغییرات حاصل شده در ابعاد متعدد هویت،با کاربرد فنآوری اطلاعاتی و ارتباطی در حیطههایی چون مصرفگرایی،نوگرایی و گرایش به ارزشهای فرهنگی نو صورت میپذیرد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج حاصل از بررسی نشان میدهد که بین فرایند جهانیشدن فرهنگ و برجستگی ابعاد چندگانهء هویت،همبستگی وجود دارد و تغییرات حاصل شده در ابعاد متعدد هویت،با کاربرد فنآوری اطلاعاتی و ارتباطی در حیطههایی چون مصرفگرایی،نوگرایی و گرایش به ارزشهای فرهنگی نو صورت میپذیرد.
متغیرهای مستقل نیز در پژوهش حاضر شامل پنج متغیر در سه حوزهء ارزشی، شناختی و عینی است: -در حوزهء ارزشی،ارزشهای فرهنگی نو با مؤلفههای گرایش به دموکراسی(با شاخصهای برابری،حق رأی و وجود احزاب سیاسی)،نفعگرایی(حسابگری،کنش عقلانی معطوف به هدف)،عرفیشدن(کاهش تعصبات مذهبی،جدایی دین از سیاست،لزوم تکثرگرایی در دین)،فردگرایی(استقلالطلبی،اکتسابی بودن موفقیت، تأکید بر اصالت فرد)و مصرفگرایی(مدگرایی،رفاهطلبی،استفاده از تکنولوژی مدرن)،به طور کلی با 52 گویه و ضریب آلفای 07 صدم براساس طیف لیکرت سنجیده شد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج به دست آمده نشان میدهد که میزان میانگین هویت اجتماعی (در ابعاد پنجگانه)در مقام متغیر وابسته در میان جامعهء آماری مورد نظر(جوانان شهر اصفهان) قابل توجه است.
نتیجهء حاصل از این بررسی،با نظر گیدنز همسو میباشد؛چرا که به باور وی،به دلیل پویایی جوامع امروزی حق انتخاب و تنوع انتخاب افراد از بین تنوع مراجع در فضای جهانی به قدری وسیع است که همین امر هویت شخصی افراد را متحول میکند و بازاندیشی هویتی را در زندگی روزمره موجب میشود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که مشاهده میشود بین میانگین نمرات هویت اجتماعی جوانان با توجه به سطح تحصیلات،تفاوت وجود دارد و مقدار F مشاهدهشده در سطح اطمینان 59 درصد معنادار است.
یافتههای پژوهش حاضر،حاکی از آن است که رابطهء معناداری بین هویت اجتماعی جوانان با مؤلفههای مستقل کاربرد ICT ، گرایش به جهانیشدن،استفاده از کالاهای تجملاتی نو،ارزشهای فرهنگی نو،طبقه، سن،تحصیلات و شغل وجود دارد."