چکیده:
در این نوشتار برآنیم که آنچه بعد عاطفی این شعر را(از شفیعی کدکنی و درسی در تاریخ ادبیات متوسطه)نیرومند ساخته حاصل دخالت ناخودآگاه در آگاهی است و عناصر فرهنگی نیرومندی که جوهر و بعد عاطفی شعر را پشتیبانی نموده نیز فرایند این حرکت است. بر همین اساس عناصر فرهنگی شعر را نان دادهایم و با بهرهگیری از آن به تأویل و تفسیر شعر پرداختهایم.
خلاصه ماشینی:
"کلید واژهها شفیعی کدکنی،طبیعتگرایی،شعر معاصر، طوطی و بازرگان مولوی (به تصویر صفحه مراجعه شود) احمد دهقان کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی و دبیر دبیرستانهای بندرعباس * این شعر در گونهی وزنی فعلات فاعلاتن(بحر رمل مشکول)که وزنی پرتحرک و شتابان است،سروده شده است و با عنوان و محتوای شعر،که شتاب و عجله و اضطراب مایههای اصلی مفاهیم آن را تشکیل میدهند،تناسبی دقیق و ظریفانه دارد.
در چنین لحظهای است که انبوه دریافتهای سالیان و ذخایر تجربی شاعر،که در ناخودآگاه او رسوب یافته است،حرکت خود را آغاز میکند و از آن میان داستان طوطی و بازرگان،که بیتردید شاعر آن را خوانده و با درک عمیق در وجودش نهادینه شده و ضمن ترکیبی خودکار و غیرارادی با دیگر ذخایر ذهن،حجم معرفتی شاعر را تشکیل داده است،فعالتر میگردد و از این رهگذر عبارت رمزگونهی«برسان سلام ما را»در ذهن شاعر تولید میشود،که از زبان گون بسته پا بر متن جاری میشود."