چکیده:
در نشریهی رشد آموزش زبان و ادب فارسی (حسنزاده،حسن،رشد آموزش زبان و ادب فارسی،دورهی بیستویکم،شمارهی یک،ص 54)مقالهای تحت عنوان«تضاد و تضادنما» چاپ شده است.نویسندهی محترم در این نوشتار به بررسی تضاد و متناقضنما پرداخته است.از سوی دیگر«تضاد»و«تناقض»در کتاب آرایههای ادبی سال سوم دبیرستان گنجانده شده است(هادی،روح الله،1386،156). نگارنده در این نوشتار با یادآوری چند نکته در اینباره،ضمن تکیه بر زیباییآفرینی آرایهی تضاد،به رابطهی تضاد و متناقضنما میپردازد.
خلاصه ماشینی:
"اگر کسی بگوید این ساکن،روان است،دو صفت متضاد را برای یک امر آورده که جمع آنها نادرست است و متناقض، ولی وقتی مولوی از ساکن روان سخن میگوید درست است که بهظاهر تناقض است اما تناقضی که با تأویل و دقت بیشتر از میان برمیخیزد و این سخن پذیرفتنی میشود.
نمونههای دیگری از متناقضنما،که واژههای متضاد در برابر هم قرار نمیگیرند،بلکه تضاد در معنای آنها نهفته است: این قصهی عجب شنو از بخت واژگون ما را بکشت یار به انفاس عیسوی *** خشت زیر سر و بر تارک هفت اختر پای دست قدرت نگر و منصب شاهنشاهی *** یا رب به که شاید گفت این نکته که در عالم رخساره به کس ننمود آن شاهد هرجایی *** ز کوی یار میآید نسیم باد نوروزی از این باد ار مدد خواهی چراغ دل بر افروزی *** با که این نکته توان گفت که آن سنگین دل کشت ما را و دم عیسی مریم با اوست *** لذت داغ غمت بر دل ما باد حرام اگر از جور غم عشق تو دادی طلبیم«حافظ» خلاصه این که در تضاد«دو امر متضاد به دو چیز نسبت داده شده،در متناقضنما دو امر متضاد را به یک چیز نسبت میدهند» (وحیدیان کامیار،متناقضنما در ادبیات،مجلهی دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی مشهد،شمارهی سوم و چهارم،سال بیست و هشتم:271)."