چکیده:
در دنياي امروزي، هر روز به گنجينهي روشها و نگرشهاي علم آموزش افزوده ميشود. ناگفته پيداست كه هر يك از اين روشهاي نوين داراي ضعف و قوتهايي خاص خود هستند. ديگر نميتوان چنين گفت كه روشي متناسب با تمامي موقعيتها و محيطهاي آموزشي است، بلكه ميبايد گفت كه چه روشي بيش از ديگر روشها متناسب با يك موقعيت خاص و كلاس آموزشي معين است.كارشناسان و متخصصان خبرهي علم آموزش (و بهخصوص آموزش زبان) براين باورند كه وجود عوامل مختلف و گوناگون، يك وضعيت آموزشي را از ديگر وضعيتها متمايز ميسازد. به ديگر بيان، اجماع نظر براين امر است كه هر وضعيت آموزشي خصوصيات منحصربهفردي دارد و از اين روي، بهترين و كارامدترين روش آموزشي ميبايد براساس اين ويژگيهاي منحصربه فرد كه معلم، شاگرد، محتوا و محيط آموزش را شامل ميشوند، انتخاب شود.آموزش زبان نيز از اين قاعده مستثنا نيست. لذا مدرسان در جهت بهينهسازي آموزش ميبايد از گنجينهي نظريهها، روشها و فنون، بهترين روشها را براي هر دورهي آموزشي خاص، طراحي و اجرا كنند. بديهي است، هرگونه برداشت سطحي و نابخردانه از اين امر و ايجاد ملغمهاي بيتأمل و بدون تفكر از روشهاي موجود و بهكاربستن آن در تمامي كلاسهاي آموزشي، ميتواند موجبات ناخرسندي و نارضايتي فراگيران و عدم نيل به اهداف آموزشي را فراهم سازد.اين مقاله، ضمن تأكيد بر ضرورت درنظر گرفتن جميع جوانب آموزشي به لزوم بهكارگيري آميزهگرايي (التقاطگرايي) صحيح و حقيقي اشاره ميكند و آنرا از آميزهگرايي كاذب و ناصحيح متمايز ميسازد. ضروري است دبيران محترم هنگام تدريس و پس از تدريس، شيوهي آموزش خود را مورد تحليل و بازبيني قرار دهند و تغييرات لازم را در آموزشهاي بعدي اعمال كنند. اگر اين مهم محقق شد، آميزهگرايي به مفهوم صحيح و حقيقي خود اجرا خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
Genuine Eclecticism versus Pseudo Eclecticism Genuine Eclecticism Pseudo Eclecticism Dynamic Static Contextualized Decontextualized Well-grounded Amalgamated Flexible Fixed Real-life situation Fabricated situation Exploratary Prescriptive Particular general Context-sensitive Context-independent Abstract 1994, 2001, 2006), the pioneer of post-method, should be taken into account: 1) Particularity: Language pedagogy, to be relevant, must be sensitive to a particular group of teachers teaching a particular group of learners pursuing a particular set of goals within a particular institutional context, embedded in a particular sociocultural milieu; 2).
In addition, English language teachers should be aware of the fact that one technique, approach, method or material is inadequate in the classroom as one size does not fit all (Carter & Nunan, 2001) These techniques and materials should be updated and used in the class based on the most recent changes and innovations in the field.
Teachers who stick to pseudo eclecticism might use a single method and practice it every year because they were trained based on that method or they might benefit from some techniques brrowed from various methods and try to utilize them in all classes without considering the various factors that are important in an educational context.
Reliance upon a single theory of teaching (or a single method that is informed by one relatively narrow set of theoretical principles) has been criticized because adherence to the use of a delimited number of procedures can become mechanistic and inflexible (Gilliland, James & Bowman, 1994; Lazarus & Beutler, 1993).