چکیده:
برای بسیاری تحقیق کردن کاری سخت و وقتگیر است و گاه حتی فکر کردن به آن هم ممکن است موجب بروز نگرانی شود.شاید اولین مشکل جستوجوی موضوعی برای تحقیق باشد،چون اغلب تصور میکنند که موضوع تحقیق باید پیچیده و کاملا جدید باشد،به طوری که باعث تحیر و تعجب دیگران شود.یافتن چنین موضوعی نه تنها به ساعتها صرف وقت و مطالعه نیاز دارد،بلکه مسائلی مانند محل انجام تحقیق،یافتن آزمودنیها،به دست آوردن دادهها و تفسیر آنها نیز به دشواری کار میافزاید. البته تصور دیگری نیز در مورد تحقیق وجود دارد.برای برخی تحقیق یعنی جمعآوری مطالب از منابع گوناگون یا همان تحقیق کتابخانهای که غالبا توسط دانشجویان و دانشآموزان به انجام میرسد و به عنوان بخشی از ارزشیابی یک درس درنظر گرفته میشود.هدف این مقاله ارائهی تصویری ساده و دقیق از اقدامپژوهی است؛تحقیقی که توسط معلمان در کلاسهای درس انجام میشود و راهی است که از طریق آن معلمان میتوانند علاوهبر تدریس به پژوهش نیز بپردازند.اقدامپژوهی روشی پژوهشی است که معلمان را قادر میسازد،علاوه بر استفاده از پژوهشهای دیگران،از طریق مقالات و کتابها،خود نیز به حل مشکلات آموزشی از طریق پژوهش اقدام کنند.
خلاصه ماشینی:
"موضوع این نوع پژوهش معمولا مشکلاتی است که معلمان بهطور عینی و روزمره در کلاسهای خود با آنها سروکار دارند و حل آنها میتواند به بهبود روند آموزش در کلاس درس کمک کند.
اهداف اقدامپژوهی این نوع تحقیق از اواخر دههی 0391 مورد توجه متخصصین تعلیم و تربیت قرار گرفته است و هدف آن جلب همکاری پژوهشگران و معلمان برای حل مسائل و مشکلات آموزشی متداول در کلاسهای درس و رواج تحقیق در مورد آن دسته از مسائل آموزشی است که معلمان در عمل با آنها مواجه هستند.
این تحقیق در صورتی که دارای سؤال تحقیق،دادهها و تفسیر آنها باشد و توسط معلمی انجام شود که در مورد موقعیت و حیطهی کلاسی خود تحقیق میکند،میتواند محدود به یک کلاس درس یا گروهی از دانشآموزان یا حتی یک دانشآموز باشد و برای پیشبرد آموزش و یادگیری بسیار مؤثر هم واقع شود.
انواع اقدامپژوهی بهطور کلی این نوع تحقیق میتواند به چهار شکل انجام پذیرد: الف)ممکن است برخی معلمان تمایل داشته باشند به تنهایی و بدون مشارکت دیگران به مطالعهی مسائل خاص کلاس خود بپردازند که در این صورت،تحقیق بر یک مسئلهی کلاسی خاص متمرکز میشود.
برای مثال،به برخی از موضوعاتی که ممکن است معلمان با آنها مواجه شوند،توجه کنید: توجه نکردن شاگردان به درس،انجام تکالیف کلاسهای بعدی در ساعت درس زبان،خستگی،نداشتن حضور ذهن، ایجاد سروصدا در کلاس و پچپچ کردن انجام ندادن تکالیف درسی در منزل یاد نگرفتن لغات درسی،نکات دستوری خاص و پیروی نکردن از الگوی درس تکیه در کلمات مشکل در خواندن و درک مطلب مشکل در نگارش جملات سادهی انگلیسی به مثال زیر این نوع تحقیق توجه کنید: جدول 1."