چکیده:
تحقيقات نشان داده است كه « سخن گفتن با آمادگي قبلي »، در مقايسه با « سخن گفتن في البداهه »، اجازه ي استفاده ي بيشتر از دانش فرازباني را به زبا نآموزان م يدهد. در نتيجه به خطاهاي كمتري در گفتار آنان م يانجامد. هالستين و هالستين (1894) عنوان مي كنند: از آن جا كه زبان آموزان ضعيف تر كنترل كمتري روي توليدات زباني شان دارند، به زمان بيشتري براي توليد گفتاري نياز دارند. آيا اين موضوع در مورد ديگر
اشكال ارتباطي، يعني نوشتار، نيز صادق است؟ تحقيق حاضر به بررسي اين موضوع مي پردازد و بر آن است تا ميزان استفاده ي صحيح حروف تعريف انگليسي توسط زبان آموزان را در دو موقعيت متفاوت ( يعني وجود زمان آمادگي و يا عدم آن) مورد ارزيابي قرار دهد. به عبارت ديگر، تحقيق حاضر در پي پاسخ به اين سؤال است: « تأثير زمان آمادگي پيش از شروع نگارش روي استفاده ي صحيح حروف تعريف زبان انگليسي در فعاليت نوشتاري روايتي زبان آموزان چگونه است؟ »
در تحقيق حاضر، دو گروه همگن از فراگيرندگان زبان انگليسي كه سطح دانش زباني آن ها متوسط ارزيابي شد، براساس يك سلسله تصاوير فاقد متن در دو وضعيت متفاوت به نوشتن يك داستان پرداختند. عامل زمان آمادگي به عنوان متغيري درخصوص نحوه ي عمل زبان آموزان به كار گرفته شد. زبا ن آموزان گروه اول اجازه داشتند، قبل از نوشتن به مدت پنج دقيقه به تصاوير نگاه كنند و براي نوشتن آمادگي پيدا كنند. اما
زبان آموزان گروه دوم به محض دريافت تصاوير بايد به نوشتن مي پرداختند. سپس عملكرد آن ها با توجه به ميزان استفاده ي درست از حروف تعريف معين و نامعين در متون نوشته شده مورد بررسي قرار گرفت. آن گاه، به منظور دست يابي به نتايج اين دو نوع وضعيت توليد زباني، داده هاي به دست آمده در دو گروه مقايسه شدند. نتايج به دست آمده نشان داد كه زبان آموزان، بدون توجه به عامل زمان، در نوشته هايشان از حروف استفاده مي كنند. هم چنين، متغير زمان تأثير بيشتري در توليد حروف تعريف (the) صحيح تر از حرف تعريف معين (a/an) تعريف نامعين انگليسي نامعين در مقايسه با حروف تعريف معين دارد.
براساس اين تحقيق مي توان توصيه كرد كه معلمان زبان انگليسي، قبل از انجام فعاليت كلاسي، به زبان آموزان مقداري وقت بدهند تا آن ها در نظام ميان زباني خود بررسي دقيق تري انجام دهند و كنترل بيشتري نسبت به آن پيدا كنند. ضمناً، آ نها نبايد انتظار داشته باشند كه عنصر زمان تأثير يكنواختي روي يادگيري واحدهاي زباني متفاوت داشته باشد.