چکیده:
امروزه برای بقا و عملکرد سازمانها، عبرت از گذشته و آگاهی از اشتباه و رموز موفقیت
ضروری است. سازمانها مجبور به یادگیری از تجربههای خود و دیگر سازمانها میباشند.
با مستندسازی تجربهها، امکان افزایش دانش و یادگیری سازمانی فراهم میشود و با
بهکارگیری تجربههای مرتبط با کسب و کار، عملکرد سازمانی افزایش پیدا میکند.
به منظور جمعآوری، مستندسازی، توزیع و استفاده مؤثر از تجربههای سازمانی، نیاز به
نظام و ساختار مناسب ضروری میباشد. در همین راستا، ابتدا در این مقاله ادبیات و
مبانی نظری مرتبط با موضوع بررسی شد و سپس مؤلفهها و ویژگیهای نظامهای ثبت،
ارزیابی، پاداش و توزیع تجربهها تعیین و تشریح شدند. با این روش ساختار مفهومی
مستند سازی تجربیات سازمانی طراحی شد. در پایان با کسب نظرهای خبرگان، ساختار
طراحی شده آزمون شد.
خلاصه ماشینی:
"جدول 4 بررسی مؤلفه ارسال تجربه [به تصویر صفحه مراجعه شود] با استناد به آزمون توزیع دوجملهای و سطح معنادار نمونهای ، وجود تفاوت معنادار نتایج با متوسط گزینهها، یعنی 3 محرز است و با توجه به تعداد پاسخها در گروههای 1 و 2 میتوان نتیجهگیری کرد که خبرگان متغیرهای مربوط به مرحله ارسال تجربه را تأیید میکنند؛ یعنی در طراحی فرایند نظام مستندسازی تجربیات مدیران و مرحله ارسال تجربه به متغیرهای مذکور باید توجه شود.
جدول5 بررسی مؤلفه ارزیابی تجربه [به تصویر صفحه مراجعه شود] با استناد به آزمون توزیع دوجملهای و سطح معنادار نمونهای ، وجود تفاوت معنادار نتایج با متوسط گزینهها، یعنی 3 محرز است و با توجه به تعداد پاسخها در گروههای 1 و 2 میتوان نتیجهگیری کرد که صاحبنظران، متغیرهای مربوط به مرحله ارزیابی تجربه را تأیید میکنند؛ یعنی در طراحی فرایند نظام مستندسازی تجربیات مدیران بهتر است مرحله ارزیابی تجربه نیز گنجانده شود.
جدول 6 بررسی مؤلفه مستندسازی تجربه [به تصویر صفحه مراجعه شود] با استناد به آزمون توزیع دوجملهای و سطح معنادار نمونهای ، وجود تفاوت معنادار نتایج با متوسط گزینهها، یعنی 3 محرز است و با توجه به تعداد پاسخها در گروههای 1 و 2 میتوان نتیجهگیری کرد که صاحبنظران، متغیرهای مربوط به مرحله مستندسازی تجربه را تأیید میکنند؛ یعنی در طراحی فرایند نظام مستندسازی تجربیات مدیران، بهتر است تا از سیستمهای مدیریت مستندهای الکترونیکی و سیستم خبره استفاده شود."