چکیده:
توسط پال ای وودز گردآوری شده است.اما با توجه به گذشت چند سال از گردآوری این مجموعه،و ساخته شدن فیلم بیل را بکش که در قالب دو فیلم مجزا به نمایش در آمد،ضرورت افزودن و اصلاح مطالبی دیده میشد که در نتیجه فصل جدیدی دربارهی آن به کتاب اضافه شده است.علاوه بر این عناوین فیلمهای محبوب او که در کتاب اصلی چاپ شده،در فهرست اعلام شده در سال 2003 تغییر کرده بود که هردو فهرست در کتاب نقل شده و جملههای برگزیدهای هم از گفتههای او آمده است. وودز در این مجموعه تلاش میکند تصویری همه جانبه از تارانتینو و دنیای او به دست دهد.از همین رو کتاب در برگیرندهی مقالات متنوع و متفاوتی است شامل زندگینامه تا مصاحبه،فیلمنامه تا تحلیل فیلم، گزارش تولید تا مقالاتی که به قلم خود تارانتینو در موضوعهای مختلف چاپ شده است.در این مجموعه مقالاتی با نثر و لحن متفاوت به لحاظ تعدد نویسندگان مقالات دیده میشود،از نثر ثقیل جفری اوبراین و ایان پنمن و ایمی توبین گرفته تا نثر محاورهای جف داوسن و به ویژه مصاحبهها و مقالههای تارانتینو که سرشار از اصطلاحات و عبارات خیابانی و به قول الاتیلور-اصطلاحات بچه دبیرستانیهاست.همین امر باعث شده بسیاری از نویسندگان در نوشتن دربارهی او-بر خلاف روش شخصی و همیشگی خود-از این عبارتها استفاده کنند.مترجم کتاب ضمن توجه دادن خواننده به نکات بالا،تلاش کرده در ترجمهی مقالهها،لحنها را حفظ کند و به همین دلیل بخشهای مختلف کتاب لحن واحدی ندارند.از آن جایی که اشاره به پدیدههای فرهنگی یکی از ویژگیهای شخصیتی و کاری تارانتینو است،در مقالههایی که دربارهی او یا توسط او نوشته شده هم اشارههای زیادی به این موارد دیده میشود.مترجم کتاب به دلیل اینکه احتمالا خوانندهی ایرانی با بخش عمدهای از آنها ناآشنا باشد،تلاش کرده است با پینوشتهای متعددی این موارد را توضیح بدهد.در مورد ارجاعات سینمایی هم در پینوشتها اطلاعاتی ارائده شده است. کتاب در 9 فصل ارائه شده است: -اوایل کار و سگهای انباری -رمانس واقعی -قصههای عامهپسند -چهار اتاق -از شام تا بام -تارانتینویسم -خورهی فیلم سخن میگوید -جکی براون -بیل را بکش تارانتینو را پیش از آنکه یک کارگردان یا فیلمنامهنویس بدانیم، میتوان به مثابه یک شمایل فرهنگی معرفی کرد.او در سینما به یک شمایل بدل شده است.نمادی از یک خرده فرهنگ که طی یک دهه اوج گرفت اما نتوانست موقعیت سینمایی قبلیاش را حفظ کند.با این حال جایگاه او هنوز هم استوار است.این جایگاه و یگانه بودنش دو جنبهی فرهنگی و شخصی دارد.به لحاظ فرهنگی او توانسته چند خرده فرهنگ را بالا کشیده و به آن محبوبیت دهد.در واقع نه فقط سینمای عامهپسند،که کلیت فرهنگ عامهپسند تحت تأثیر تارانتینو و دنیایش قرار گرفت.سبکهای از یاد رفتهی موسیقی محبوبیت یافت.از جنبهی شخصی هم تارانتینو سمبلی از تحقیر شدهها است که توانسته به او برسد.به کارگیری کلماتی چون گاگول،یبس،خوره،بیانگر اهمیت ویژگیهای منفی شخصیتی او به عنوان جزء مهمی از شمایلش میباشد.فیلمهایش اغلب پدیدهی مهم سینمایی نام میگیرد و با استقبال فراوانی روبهرو میشود. 2L(به تصویر صفحه مراجعه شود) سگهای انباری نخستین فیلمی بود که تارانتینو آن را کارگردانی کرد و با اینکه آشکارا مشخص بود که وی بیشتر علاقهمند به آن است که امریکای مدرن را به صورت پیامد فرهنگ پاپ نشان دهد تا یک دنیای پنهانی پوچگرا،اما در عین حال سگهای انباری را میتوان بیشتر تفسیری دربارهی فرهنگ اشباع شده از رسانه فرض کرد تا یک بزرگداشت آشکار. اما اصل ماجرا با قصههای عامهپسندهء(دنبالهی حماسی،اما باز هم نه چندان پر خرج سگهای انباری)اتفاق افتاد.در واقع تارانتینو در نیمهی دههی 90 با تبدیل قصههای عامهپسند به یک پدیدهی بزرگ فرهنگی،به چهره جهانی بدل شد.فیلم با موفقیت بسیاری در امریکا و کسب نخل طلا در کن روبهرو شد و خالق خود را به جایگاهی رفیع رساند.این فیلم علی رغم ساختار نسبتا پیچیده و وابستگی زیادش به دیالوگ،در ایران نیز محبوبیت زیادی پیدا کرد.با اینکه در مطبوعات سینمایی توجه زیادی به او شده است اما نبود کتابی جامع که بتواند پدیدهی تارانتینو را نه فقط به عنوان یک سینماگر،که به عنوان یک شمایل فرهنگی،ارائه دهد ضروری بود.