Skip to main content
فهرست مقالات

تصویر خیال

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (32 صفحه - از 103 تا 134)

کلیدواژه ها : تصویر خیال ،تصویر ،تصویر واژگانی ،تصویرپردازی در سطح ،تصویر اعماق ،تحول تصویر ،بلاغت سنتی

کلید واژه های ماشینی : تصویر، خیال، تصویر خیالی، ایماژ، شعر، ادبی، زبان، فارسی، واژه، شاعر، تشبیه، حسی، نقد ادبی، ذهن، ادراک، مجازی، اصطلاح، نماد، تصویرپردازی، تخیل، عکس، تجربه‌های، مفهوم، هنری، ادراک حسی، تصویر پردازی در سطح، اصطلاحات در نقد ادبی، بهار، ایماژ زبانی و ایماژ خیالی، باغ

تصویر یکی از اساسی‌ترین و پرکاربردترین اصطلاحات در نقد ادبی است.این مقاله به‌ ماهیت تصویر در ادبیات پرداخته است.مفهوم لغوی آن در زبان انگلیسی و معادل فارسی آن‌ را بیان کرده،آنگاه به بررسی چند تعریف مشهور از ایماژ پرداخته است.سپس تصویر را به‌ تصویر واژگانی و تصویر خیال تقسیم کرده و پس از تعریف و تبیین هر کدام،تصویر پردازی‌ در سطح و تصویر اعماق را از هم متمایز کرده و به مساله تحول تصویر در تاریخ ادبیات‌ پرداخته و نشان داده است که همراه با تغییر افق جمال شناسی و نگرشهای فکری-اجتماعی‌ در هر دوره،تصویر نیز دستخوش تحول شده و بلاغت سنتی نتوانسته خود را با تحول تصویر همراه سازد و ابزار تجربه و تحلیل تصویرهای نمادگرا و مدرن را فراهم کند.

خلاصه ماشینی: "سپس تصویر را به‌ تصویر واژگانی و تصویر خیال تقسیم کرده و پس از تعریف و تبیین هر کدام،تصویر پردازی‌ در سطح و تصویر اعماق را از هم متمایز کرده و به مساله تحول تصویر در تاریخ ادبیات‌ پرداخته و نشان داده است که همراه با تغییر افق جمال شناسی و نگرشهای فکری-اجتماعی‌ در هر دوره،تصویر نیز دستخوش تحول شده و بلاغت سنتی نتوانسته خود را با تحول تصویر همراه سازد و ابزار تجربه و تحلیل تصویرهای نمادگرا و مدرن را فراهم کند. تصاویر رئالیستی و ناتورالیستی نیز عین حقیقت واقع‌اند و قابل تاویل‌ به چیزی غیر از خود نیستند؛بنا بر این نمی‌توان این تصاویر را براساس دستگاه بلاغت تاویل‌ تحلیل کرد؛چرا که تصویرهای سمبولیستی و سوررئالیستی صورت مادی و تجسم مفاهیم‌ روحی پنهان و دست نیافتنی‌اند،سویهء پنهان این نوع تصویرها با واقعیت خارجی و تجربهء حسی بیگانه است. تشبیه قد بلند به سرو که روزی شعر بزرگی به شمار می‌آمده،در گذر زمان مبتذل می‌شود و تاثیر هنری خود را از دست می‌دهد و شاعر از تکرار آن در شعرش تن می‌زند؛چرا که این تصویر متعلق به آفریننده‌ای پیش از اوست از همینجاست که ساختارهای خیال و ایماژ نیز در گذر تاریخ متحول می‌شوند و روز به روز از حس به ذهن در حال حرکت است و زمان به زمان روی در پیچیدگی و انتزاعی‌ شدن دارد. از آنجا که مفاهیم رمزها و نمادهای عرفانی با ادراک حسی و عقلی قابل دریافت نبود، دستگاه بلاغت سنتی نمی‌توانست آنها را در نظام عقلانی دو قطبی حقیقت/مجاز خود بگنجاند؛از این رو چندان به سراغ آنها نرفت و به همین دلیل در بلاغت فارسی و عربی‌ چندان نشانی از تحلیل‌های مربوط به تمثیلات رمزی،و رمزهای عالم جان و اصول و قواعد تصاویر اعماق آثار عرفانی نمی‌یابیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.