Skip to main content
فهرست مقالات

تصویر خیال

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (32 صفحه - از 103 تا 134)

کلیدواژه ها :

تصویر خیال ،تصویر ،تصویر واژگانی ،تصویرپردازی در سطح ،تصویر اعماق ،تحول تصویر ،بلاغت سنتی

کلید واژه های ماشینی : تصویر، خیال، تصویر خیالی، ایماژ، شعر، ادبی، زبان، فارسی، واژه، شاعر

تصویر یکی از اساسی‌ترین و پرکاربردترین اصطلاحات در نقد ادبی است.این مقاله به‌ ماهیت تصویر در ادبیات پرداخته است.مفهوم لغوی آن در زبان انگلیسی و معادل فارسی آن‌ را بیان کرده،آنگاه به بررسی چند تعریف مشهور از ایماژ پرداخته است.سپس تصویر را به‌ تصویر واژگانی و تصویر خیال تقسیم کرده و پس از تعریف و تبیین هر کدام،تصویر پردازی‌ در سطح و تصویر اعماق را از هم متمایز کرده و به مساله تحول تصویر در تاریخ ادبیات‌ پرداخته و نشان داده است که همراه با تغییر افق جمال شناسی و نگرشهای فکری-اجتماعی‌ در هر دوره،تصویر نیز دستخوش تحول شده و بلاغت سنتی نتوانسته خود را با تحول تصویر همراه سازد و ابزار تجربه و تحلیل تصویرهای نمادگرا و مدرن را فراهم کند.

خلاصه ماشینی:

"سپس تصویر را به‌ تصویر واژگانی و تصویر خیال تقسیم کرده و پس از تعریف و تبیین هر کدام،تصویر پردازی‌ در سطح و تصویر اعماق را از هم متمایز کرده و به مساله تحول تصویر در تاریخ ادبیات‌ پرداخته و نشان داده است که همراه با تغییر افق جمال شناسی و نگرشهای فکری-اجتماعی‌ در هر دوره،تصویر نیز دستخوش تحول شده و بلاغت سنتی نتوانسته خود را با تحول تصویر همراه سازد و ابزار تجربه و تحلیل تصویرهای نمادگرا و مدرن را فراهم کند. تصاویر رئالیستی و ناتورالیستی نیز عین حقیقت واقع‌اند و قابل تاویل‌ به چیزی غیر از خود نیستند؛بنا بر این نمی‌توان این تصاویر را براساس دستگاه بلاغت تاویل‌ تحلیل کرد؛چرا که تصویرهای سمبولیستی و سوررئالیستی صورت مادی و تجسم مفاهیم‌ روحی پنهان و دست نیافتنی‌اند،سویهء پنهان این نوع تصویرها با واقعیت خارجی و تجربهء حسی بیگانه است. تشبیه قد بلند به سرو که روزی شعر بزرگی به شمار می‌آمده،در گذر زمان مبتذل می‌شود و تاثیر هنری خود را از دست می‌دهد و شاعر از تکرار آن در شعرش تن می‌زند؛چرا که این تصویر متعلق به آفریننده‌ای پیش از اوست از همینجاست که ساختارهای خیال و ایماژ نیز در گذر تاریخ متحول می‌شوند و روز به روز از حس به ذهن در حال حرکت است و زمان به زمان روی در پیچیدگی و انتزاعی‌ شدن دارد. از آنجا که مفاهیم رمزها و نمادهای عرفانی با ادراک حسی و عقلی قابل دریافت نبود، دستگاه بلاغت سنتی نمی‌توانست آنها را در نظام عقلانی دو قطبی حقیقت/مجاز خود بگنجاند؛از این رو چندان به سراغ آنها نرفت و به همین دلیل در بلاغت فارسی و عربی‌ چندان نشانی از تحلیل‌های مربوط به تمثیلات رمزی،و رمزهای عالم جان و اصول و قواعد تصاویر اعماق آثار عرفانی نمی‌یابیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.