Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی وضعیت تکلیف شب در مقطع ابتدایی شهر تهران از نظر دانش آموزان اولیا و معلمان

نویسنده:

ISC (17 صفحه - از 1 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : تکلیف شب، بررسی وضعیت تکلیف شب، دانش‌آموزان، معلمان، بررسی وضعیت تکلیف شب دانش‌آموزان، اولیا، وضعیت تکلیف شب دانش‌آموزان مقطع، تکلیف شب دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، تکلیف شب دانش‌آموزان، شب دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر، پژوهش، تکلیف شب در مقطع ابتدایی، وضعیت تکلیف شب در مقطع، دانش‌آموزان اولیا و معلمان، مدرسه، دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران، مقطع ابتدایی شهر تهران، آموزش، آموزش و پرورش، پرسش‌های، میزان ونوع تکلیف شب، تربیتی، پرسشنامه، درصد معلمان امضاکردن تکالیف دانش‌آموزان، دانش‌آموزان کلاس‌های، ابتدایی، روش‌های تربیت معلمان کار آزموده، تکلیف شب و میزان آگاهی، تکلیف شب رابطه معناداری وجود، برخورد معلم باتکالیف رابطه معناداری

پژوهش حاضر به‌منظور بررسی وضعیت تکلیف شب دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران صورت پذیرفت. از طریق مصاحبه وپرسشنامه با 1579 نفر دانش‌آموزان دختر و پسر ابتدایی و 1243 نفر از والدین و 50 نفر از معلمان آنها، اطلاعات و داده‌های مناسب درباره میزان ونوع تکلیف شب، شرایط و چگونگی انجام آن، ترجیح و علاقه دانش‌آموزان به تکلیف خاص شب، و آثار منفی احتمالی آن جمع‌آوری شد و مورد تحلیل وتفسیر قرار گرفت. نتایج تصویری نسبتا" جامع از وضعیت تکلیف شب و میزان آگاهی والدین و معلمان از نقش آن فراهم کرد. بر اساس تحلیل داده‌ها، هر چند ضرورت وجود تکلیف شب رد نمی‌شود، اما تجدیدنظر و اصلاح چگونگی اجرا، میزان و نوع آن الزامی است. بازنگری در ارزش‌ها و روش‌های آموزش و پرورش، و روش‌های تربیت معلمان کار آزموده تاکید می‌شود. همچنین ایجاد شرایط مناسب و حتی تاسیس مراکز ویژه نظارتی برای انجام بهترتکلیف شب دانش‌آموزان پیشنهاد شده است.

خلاصه ماشینی: "3-پرسش‌های تحقیق این تحقیق پرسش‌های متعددی را دنبال کرده است، اما چون در اینجا هدف آنست که پژوهش در چارچوب یک مقاله تحقیقی تدوین و ارائه گردد، فقط پرسش‌های اساسی تحقیق ارائه می‌شود که عبارتند از: 1- میزان تکالیف و برخورد دانش آموزان با آن چگونه است؟ 2- تکالیف دانش آموزان از چه نوع است؟ 3- شرایط انجام تکالیف برای دانش آموزان چگونه است؟ 4- معلمان چه نوع برخوردی با تکالیف دانش آموزان دارند؟ 5- دانش آموزان چه نوع تکالیفی را ترجیح می‌دهند و انجام چه نوع تکالیفی کمتر مورد علاقه آنان است؟ 6- آیا تکلیف شب می‌تواند آثار منفی دربر داشته باشد؟ 7- نظر کلی دانش آموزان، اولیاء و معلمان در مورد تکلیف شب چیست؟ 4- روش پژوهــش 4-1- جامعه‌ء مورد مطالعه نمونه پژوهش شامل 1579 نفر از دانش آموزان دختر و پسر کلاس‌های اول تا پنجم ابتدایی است که به طور تصادفی از 11 دبستان واقع در یازده منطقه آموزشی شهر تهران انتخاب شدند. بررسی نظر دانش آموزان مدارس ابتدایی و اولیای آنان در مورد میزان، نوع و نحوه برخورد با تکلیف شب، نشان دهنده حجم سنگینی از تکالیف تکراری از نوع مشق و رونویسی، حفظ کردنی، حل کردنی و پاسخ به تمرین‌های کتاب است که از طرف معلمان مختلف بدون توجه به تفاوتهای فردی و گروهی برای دانش آموزان پایه های مختلف تعیین می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.