چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی مهارت اجتماعی کودکان عقبمانده ذهنی آموزشپذیر با
استفاده از نظام درجهبندی مهارت اجتماعی (SSRS) است. این نظام، دارای سه فرم ویژه والدین،
معلمان و دانشآموزان میباشد و هر فرم، از دو بخش مهارت اجتماعی و مشکلات رفتاری
تشکیل شده است. به منظور انجام این پژوهش دو فرم والدین و معلمان در دبستانی مخصوص
کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر دختر و پسر در شیراز اجرا شد. والدین و معلمان
دانشآموزان پرسشنامهها، را برای 89 دانشآموز 8 تا 16 ساله شامل 36 پسر و 53 دختر تکمیل
کردند. نتایج نشان داد بهطور کلی، تفاوت دختران و پسران معنادار نبود. تحلیل عوامل با
مولفههای اصلی وبهدنبال آن چرخش مایل روی پرسشنامههای ویژه والدین و معلمان به
استخراج سه عامل در بخش مهارت اجتماعی و سه عامل در بخش مشکلات رفتاری منجر شد.
سه عامل بخش مهارت اجتماعی: همکاری، قاطعیت و خویشتنداری و سه عامل مربوط به بخش
مشکلات رفتاری: درونگرایی، برونگرایی و پرتحرکی میباشند. نتایج حاصل از تحلیل عوامل
نظام نشانگر ساختار عاملی مشابه با نظام اصلی است. ثبات درونی پرسشنامهها مطلوب بود.
خلاصه ماشینی:
"شایان ذکر است که تحلیل عوامل در پرسشنامه مهارت اجتماعی ویژه والدین در مقیاس اصلی به استخراج عامل چهارمی تحت عنوان مسئولیتپذیری منتهی شد که در پژوهش حاضر در نمونه کودکان عقب مانده ذهنی این عامل استخراج نشد.
پر تحرکی و حواس پرتی پرسش ها وزن عاملی پرسش ها وزن عاملی حواس پرتی قطع مکالمه دیگران برهم زدن فعالیتهای جاری 0/84 0/61 0/57 اعتماد به نفس ضعیف بی قراری و پر تحرکی 0/52 0/39 تحلیل عوامل با مولفههای اصلی و سپس چرخش ابلیمین بر پرسشنامه مشکلات رفتاری ویژه والدین نیز نتایج مشابه در برداشت.
با توجه به ضرایب همبستگی ضعیف و متوسط بین عوامل هر چهار پرسشنامه، چرخش واریماکس برای عبارات پرسشنامههای مهارت اجتماعی و مشکلات رفتاری ویژه والدین و معلمان انجام شد و ساختار عاملی مشابه با چرخش اوبلیمن با عبارات یکسان حاصل شد، این یافتهها موید ساختار عاملی مقیاس است.
پر تحرکی و حواس پرتی پرسش ها وزن عاملی پرسش ها وزن عاملی دعوا کردن مشاجره با دیگران قلدری و تهدید بچه ها گوش به حرف ندادن 0/73 0/57 0/47 0/65 رفتار تکانشی با انگیزه آنی حاضر جوابی با بزرگترها نافرمانی ارزش ویژه 0/45 0/41 0/40 1/40 بحث و نتیجه گیری نتایج این بررسی حاکی از پایایی مطلوب پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی تنصیفی بود.
Parent-teacher concordance and gender differences in behavioral ratings of social skills and social-emotional problems of primary-age children/ with disabilities, Diagnostic, 19,1-15."