Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه پاسخ های رفتاری به محرک اجتماعی مبهم با اسناد نیت، هدف های اجتماعی و ادراک خود- کارآمدی کودکان

نویسنده: ؛ ؛

تابستان 1378 - شماره 59 (19 صفحه - از 47 تا 65)

کلیدواژه ها : خود- کارآمدی ،اسناد نیت ،هدف‌های اجتماعی

کلید واژه های ماشینی : اسناددهنده عدم خصومت ،گروه اسناددهنده خصومت ،پرخاشگر ،خصومت ،گروه اسناددهنده عدم خصومت ،اسناد نیت ،پاسخ‌های رفتاری ،اسناددهنده خصومت ،اسناددهنده خصومت و اسناددهنده ،پاسخ‌های رفتاری کودکان ،گروه اسناد دهنده خصومت ،گروه اسناددهنده ،تفاوت‌های رفتار اجتماعی کودکان ،خصومت در انتخاب هدف‌های ،اسناددهنده خصومت و عدم خصومت ،اسناددهنده ،هدف‌های اجتماعی ،کناره‌گیر ،دهنده خصومت و عدم خصومت ،کودکان پرخاشگر ،عدم خصومت ،ایجاد تفاوت‌های رفتار اجتماعی ،رفتارهای اجتماعی ،موقعیت اجتماعی ،محرک اجتماعی مبهم ،دهنده عدم خصومت ،کارآمدی کودکان ،پردازش اطلاعات اجتماعی ،خصومت با پاسخ‌های رفتاری ،رفتاری کودکان

به منظور بررسی رابطه پاسخ‌های رفتاری کودکان به محرک اجتماعی مبهم با اسناد نیت، هدف‌های اجتماعی و ادراک خود - کارآمدی، 635 دانش‌آموز (314 دختر و 321 پسر) پایه پنجم ابتدایی مدارس سبزوار مورد بررسی قرار گرفتند. ابتدا کلیه آزمودنی‌ها به پرسش‌های ا و 2 آزمون موقعیت فرضی مبهم پاسخ دادند. براساس پاسخ به این دو پرسش، گروه‌های اسناددهنده خصومت و اسناددهنده عدم خصومت که هر گروه شامل دانش‌آموزان کناره گیر، پرخاشگر و مسئله گشا بودند شناسایی و بقیه از پژوهش حذف شدند. سپس آزمودنی‌های (204 نفر) هرگروه به‌طور انفرادی مورد مصاحبه قرار گرفتند و به پرسش‌های 3 و 4 آزمون موقعیت فرضی پاسخ دادند. یافته‌ها حاکی از این است که دانش‌آموزان با سبک‌های اسنادی مشابه دارای پاسخ‌های رفتاری متفاوتی هستند. به‌علاوه، دانش‌آموزان کناره گیر، پرخاشگر و مسئله گشا در هر دو گروه اسناد دهنده خصومت و عدم خصومت در انتخاب هدف‌های اجتماعی و ارزیابی خود - کارآمدی در رسیدن به این هدف‌ها با هم متفاوتند. به‌طـور کلی اگر چه اسناد نیت در تعیـین پاسخ‌های رفتـاری نقشی مهم دارد؛ اما انتخاب هدف‌های اجتماعی و ادراک خود- کارآمدی عاملی مؤثر در ایجاد تفاوت‌های رفتار اجتماعی کودکان می‌باشد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.