Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه پاسخ های رفتاری به محرک اجتماعی مبهم با اسناد نیت، هدف های اجتماعی و ادراک خود- کارآمدی کودکان

نویسنده:

ISC (19 صفحه - از 47 تا 65)

کلیدواژه ها : خود- کارآمدی ،اسناد نیت ،هدف‌های اجتماعی

کلید واژه های ماشینی : کودکان، اجتماعی، رفتار، اسناددهندۀ عدم خصومت، گروه اسناددهنده خصومت، پرخاشگر، گروه‌های اسناددهنده خصومت و اسناددهنده، خصومت، ادراک، ایجاد تفاوت‌های رفتار اجتماعی کودکان، کارآمدی، گروه اسناددهندۀ عدم خصومت، خصومت و اسناددهنده عدم خصومت، الگوی پردازش اطلاعات اجتماعی، ارزیابی، کودکان پرخاشگر اسناددهندۀ عدم خصومت، کارآمدی کودکان اسناددهندۀ عدم خصومت، هدف‌های اجتماعی کودکان اسناددهنده خصومت، اسناد نیت، کارآمدی گروه‌های اسناددهنده عدم خصومت، هدف‌های، کناره‌گیر، موقعیت، ارزیابی رفتار اجتماعی کودک، هدف‌های اجتماعی و ادراک، هدف‌های اجتماعی، پاسخ‌های رفتاری کودکان، بررسی رابطه پاسخ‌های رفتاری کودکان، کودکان اسناددهنده خصومت با پاسخ‌های، مسئله‌گشا

به منظور بررسی رابطه پاسخ‌های رفتاری کودکان به محرک اجتماعی مبهم با اسناد نیت، هدف‌های اجتماعی و ادراک خود - کارآمدی، 635 دانش‌آموز (314 دختر و 321 پسر) پایه پنجم ابتدایی مدارس سبزوار مورد بررسی قرار گرفتند. ابتدا کلیه آزمودنی‌ها به پرسش‌های ا و 2 آزمون موقعیت فرضی مبهم پاسخ دادند. براساس پاسخ به این دو پرسش، گروه‌های اسناددهنده خصومت و اسناددهنده عدم خصومت که هر گروه شامل دانش‌آموزان کناره گیر، پرخاشگر و مسئله گشا بودند شناسایی و بقیه از پژوهش حذف شدند. سپس آزمودنی‌های (204 نفر) هرگروه به‌طور انفرادی مورد مصاحبه قرار گرفتند و به پرسش‌های 3 و 4 آزمون موقعیت فرضی پاسخ دادند. یافته‌ها حاکی از این است که دانش‌آموزان با سبک‌های اسنادی مشابه دارای پاسخ‌های رفتاری متفاوتی هستند. به‌علاوه، دانش‌آموزان کناره گیر، پرخاشگر و مسئله گشا در هر دو گروه اسناد دهنده خصومت و عدم خصومت در انتخاب هدف‌های اجتماعی و ارزیابی خود - کارآمدی در رسیدن به این هدف‌ها با هم متفاوتند. به‌طـور کلی اگر چه اسناد نیت در تعیـین پاسخ‌های رفتـاری نقشی مهم دارد؛ اما انتخاب هدف‌های اجتماعی و ادراک خود- کارآمدی عاملی مؤثر در ایجاد تفاوت‌های رفتار اجتماعی کودکان می‌باشد.

خلاصه ماشینی: "به‌طور کلی اگرچه اسناد نیت در تعیین پاسخ‌های رفتاری نقشی مهم دارد؛اما انتخاب هدف‌های اجتماعیو ادراک خود-کارآمدی عاملی مؤثر در ایجاد تفاوت‌های رفتار اجتماعی کودکان می‌باشد. arreuC & ybalS بنابراین کودک باید ابتدا نیت همسال را شناسایی کند،هدف اجتماعی را روشن نماید وبا توجه به ادراک خود-کارآمدی به انتخاب پاسخ و ارائه آن اقدام کند. ب. ادراک خود-کارآمدی کودکان اسناددهندۀ عدم خصومت با پاسخ‌های رفتاریپرخاشگر،کناره‌گیر،مسئله‌گشا براساس نتایج تحلیل واریانس یک‌عاملی،احساس خود-کارآمدی گروه‌های اسناددهنده عدم خصومت در هدف‌های تلافی کردن (10/0<p 24/6-(441,2)F) ،دفاع از خود (10/0<p 73/31-(441,2)F) ،دوری از خطر (10/0<p 17/4- (441,2)F) و کنار آمدن با همسال (10/0<p 01/9-(441,2)F) باهم تفاوت دارد. این نتایج حاکی از آن است که در ارائه پاسخ‌های رفتاری علاوه بر اسناد نیتعوامل دیگری نیز نقش دارند که مهمترین آنها انتخاب هدف اجتماعی و ادراک خود- کارآمدی است. همان‌طور که در الگوی پردازش اطلاعات اجتماعی آمده است تفسیرموقعیت اجتماعی اگرچه تحت تأثیر اسنادهای علی و اسناد نیت قرار دارد ولی بعد ازتفسیر موقیعت،فرد باید هدف‌های مناسب با آن موقعیت را انتخاب و آنها را ارزیابیکند. براساس نتایج،تعداد کودکان پرخاشگر در دو گروه اسناددهنده خصومت و عدمخصومت،خصوصا در مقایسه با تحقیق اردلی و آشر(1996)بسیار کم است(2/5% در&%05909OVRG059G% مقابل 26/4%)که می‌توان آن را به تأثیر عوامل بافتی در بروز رفتار نسبت داد. به‌طور کلی،نتایج پژوهش نشان داد که اگرچه اسناد نیت در تعیین پاسخ‌های رفتارینقش مهمی را ایفا می‌کند؛اما انتخاب هدف‌های اجتماعی و ادراک خود-کارآمدیعاملی مؤثر در ایجاد تفاوت‌های رفتاری کودکان می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.