چکیده:
پژوهش حاضر در پی بیان میزان و نوع استفاده از رسانه ها توسط دانش آموزان دختر و
پسر مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان است. به همین منظور 1002 نفر از دانش آموزان
دختر و پسر مناطق 2، 3، 6، 13 و16 شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج تحقیق بیانگر
این است که گروه نمونه از رسانه تلویزیون بیشتر استفاده میکند و نیز بهرهمندی آنها از برنامه
های نمایشی و فیلم این رسانه در اولویت قرار دارد. در ادامه به بررسی مقایسهای استفاده از
رسانهها بین گروههای پسر و دختر پرداخته شد. همچنین این گروهها به تفکیک مقاطع
تحصیلی نیز مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از این پژوهش علاوه بر این که به مدیران
رسانه ها در جهت برنامه ریزی هر چه بیشتر کمک میکند، به اولیا و مربیان نیز این امکان را
میدهد که اثرات تربیتی این رسانه ها را بر فرزندان و دانش آموزان خود بسنجند. نتایج
گویای آن است که مناطق جغرافیایی مختلف در سطح شهر از رسانه های مختلفی استفاده
میکنند.به طور مثال، درصد استفاده از ویدیو در مناطق شمال شهر بیشتر از مناطق جنوب
شهر است.
خلاصه ماشینی:
"نتایج تحقیق بیانگراین است که گروه نمونه از رسانه تلویزیون بیشتر استفاده میکند و نیز بهرهمندی آنها از برنامههای نمایشی و فیلم این رسانه در اولویت قرار دارد.
رسشهای تحقیق این پژوهش در پی پاسخگویی به پرسشهایی است که میتواند به برنامهریزان امورتربیتی و فرهنگی کشور کمک شایانی کند: سئوالات اساسی این پژوهش عبارتند از: 1-گرایش و علایق نوجوانان و جوانان به رسانههای مختلف چیست؟ 2-میزان و نوع استفاده جوانان و نوجوانان از رسانهها چگونه است؟ 3-اولویت اهداف استفادهکنندگان از رسانههای مختلف کدامند؟ وش تحقیقآزمودنیها جامعه پژوهش شامل دانشآموزان مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان شهر تهراندر سال 1377 است.
در بخش دیگر این پژوهش میزان استفاده از رسانههای مختلف به تفکیک جنسیعنی دختران و پسران مورد بررسی قرار گرفته است.
استفاده از رسانههای تصویری مختلف به تکیک مقاطع تحصیلی(به تصویر صفحه مراجعه شود)اولین رسانه مورد بررسی تلویزیون است که بیشترین استفاده را دارد.
توزیع استفاده از رسانهها به تفکیک مناطق شمال و جنوب(به تصویر صفحه مراجعه شود)* 50/0<P ** 10/0<P بررسیهای بهعملآمده در مورد تفاوت آرای افراد مورد بررسی در شمال وجنوب تهران،بیانگر موارد زیر است: 1-میزان استفاده از تلویزیون در مناطق شمال و جنوب تهران درصد بالایی را بهخود اختصاص میدهد.
2-همچنین نتایج فوق حاکی از آن است که افراد مورد بررسی ساکن در مناطقشمال شهر به میزان بیشتری در مقایسه با دانشآموزان مناطق جنوب از ویدئو استفادهمیکنند؛بهطوریکه در مناطق شمالی از بین 539 نفر 384 نفر از این رسانه استفادهمیکنند،درحالیکه در مناطق جنوبی از بین 406 نفر،238 نفر از ویدئو استفادهمیکنند."