چکیده:
در مطالعه 2 مقبولیت همین راهبردها نزد دانشآموزان برحسب پایه تحصیلی(راهنمایی، دبیرستان)جنس و پیشرفت تحصیلی(بالا،متوسط،پایین)بررسی شد. در دختران،یادگیری مشارکتی و پیشنهادهای مربوط به تکلیف در راهنمایی و جهتگیری تبحری و تعیین هدف در دبیرستان بیشترین مقبولیت را داشت. در پسرها،حق انتخاب در دبیرستان مقبولتر از راهنمایی و پیشنهادهای مربوط به تکلیف در راهنمایی مقبولتر از دبیرستان بود.تناسب راهبردها برای سطوح مختلف پیشرفت تحصیلی از نظر معلمان با مقبولیت راهبردها نزد دانشآموزان همخوانی نشان نمیداد.احتمالا یکی از دلایل عمده این عدم همخوانی ناآشنایی معلمان با این راهبردها است.برای آشنایی بیشتر معلمان با کاردکرد این راهبردها پژوهش اقدام پژوهشی پیشنهاد شده است. در مقاله حاضر یافتههای دو مطالعه گزارش شده است.در مطالعه 1 مقبولیت شش راهبرد افزایش انگیزه پیشرفت(تعیین هدف،یادگیری مشارکتی،یادگیری در حد تسلط، جهتگیری تبحری،پیشنهاد مربوط به تکلیف و حق انتخاب)دانشآموزان و تناسب آنها با سه سطح از پیشرفت تحصیلی(پایین،متوسط و بالا)نزد معلمان سه مقطع تحصیلی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.در هر سه پایه تحصیلی جهتگیری تبحری بیشترین و حق انتخاب کمترین مقبولیت را داشت.تناسب راهبردها برای سه سطح از پیشرفت تحصیلی نیمرخ مشابهی نداشت.برای دانشآموزان قوی،راهبرد حق انتخاب و جهتگیری تبحری بیشترین و تعیین هدف کمترین تناسب را نشان داد.برای دانشآموزان متوسط و ضعیف جهتگیری تبحری بیشترین و حق انتخاب کمترین تناسب را نشان داد.
خلاصه ماشینی:
"Psychology Education,2000 Vol 5,No 1 مقایسه مقبولیت راهبردهای افزایش انگیزش پیشرفت نزد معلمان و دانشآموزان زهره سرمد* استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران مهدی شجاعی و رحیم یونسی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی چکیده در مقاله حاضر یافتههای دو مطالعه گزارش شده است.
در مطالعه 1 مقبولیت شش راهبرد افزایش انگیزه پیشرفت(تعیین هدف،یادگیری مشارکتی،یادگیری در حد تسلط، جهتگیری تبحری،پیشنهاد مربوط به تکلیف و حق انتخاب)دانشآموزان و تناسب آنها با سه سطح از پیشرفت تحصیلی(پایین،متوسط و بالا)نزد معلمان سه مقطع تحصیلی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
بهطور خلاصه،کوریتا و ضربتانی(1991)مقبولیت راهبردهای یادگیری مشارکتی و یادگیری در حد تسلط(از نظریه ارزش خود)،راهبردهای اظهارنظرهای مربوط به تکلیف و انتخاب تکلیف(از نظریه ارزشیابی شناختی)،راهبرد جهتگیری هدفی تبحری(از نظریه اسناد)،راهبرد«هدفگذاری را(از نظریه یادگیری اجتماعی)نزد معلمان و دانشجو معلمان و تناسب این راهبردها را برای سطوح مختلف پیشرفت تحصیلی بررسی کردند.
مطالعه 1 هدف این مطالعه بررسی مقبولیت راهبردهای افزایش انگیزش در پژوهش کوریتا و ضربتانی(1991)نزد معلمان ایرانی برحسب مقطع تحصیلی شاگردان(مقطع تدریس معلمان)و همچنین تناسب این راهبردها برای سطوح مختلف پیشرفت تحصیلی در سه سطح از مقطع تدریس بود:با توجه به یافتههای کوریتا و ضربتانی،پیشبینی شده بود که معلمان راهبردهای بیشتر ساختدار،مانند یادگیری جهتگیری تبحری و پیشنهادهای مربوط به تکلیف را برای دانشآموزان ضعیف و راهبردهای کمتر ساختدار را مانند انتخاب تکلیف برای دانشآموزان قوی مناسب میدانند.
(P>0/05) بحث در این مطالعه مقبولیت شش راهبرد نزد معلمان سه مقطع تحصیلی(دبستان، راهنمایی و دبیرستان)و تناسب این راهبردها برای سه سطح از پیشرفت تحصیلی (ضعیف،متوسط و قوی)بررسی شد."