Skip to main content
فهرست مقالات

مقالات تحلیلی: اضطراب ریاضی

نویسنده:

ISC (21 صفحه - از 99 تا 119)

کلیدواژه ها :

اضطراب ،سبک شناختی ،اضطراب ریاضی ،حافظه فعال

کلید واژه های ماشینی : اضطراب ریاضی، هیجانی، آموزش، رفتار ریاضی، روانی، فراگیران، دانش، اضطراب ریاضی و اطمینان ریاضی، میان اضطراب و فشار روانی، معلمان

هدف این مقاله بررسی اثربخشی حالت‌های عاطفی و هیجانی،به عنوان مولفه‌های‌ شخصیت یادگیرنده بر رفتار ریاضی است. امروزه اضطراب ریاضی مورد توجه و علاقه بسیاری از متخصصان روان‌شناسی آموزش‌ ریاضی و نیز روان‌شناسان شناختی است تا از این طریق تاثیرهای هیجانی و برانگیختی‌های‌ روانی شاگردان را در کار ریاضی بشناسند و برای کنترل و مهار علمی آنها راه‌کارهای عملی‌ بیابید.در این میان اضطراب و فشار روانی و تعامل آنها با یادگیری ریاضیات جایگاه ویژه‌ای‌ را در امر آموزش و یادگیری ریاضیات مدرسه و حتی دانشگاهی به خود اختصاص داده‌ است؛هرچند که در محافل علمی و آموزش ما کمتر به آن توجه شده است. پژوهش‌ها در سال‌های اخیر نشان داده‌اند که اضطراب ریاضی غیرمعقول(اضطراب‌ مرضی)با ایجاد مانع‌های جدی شناختی و آموزشی در فراگیران ضمن ابتلای آنان به ایست‌ فکری و نقصان قابلیت‌های استدلالی موجبات تضعیف خودباوری ریاضی را در آنها فراهم‌ می‌آورد و با ایجاد نگرش منفی به شدت بر عملکرد پیشرفت ریاضی فراگیران موثر می‌افتد. نوشتار حاضر با مروی اجمالی بر ادبیات کار در این عرصه می‌کوشد تا ضمن ارائه‌ تعریفی از اضطراب ریاضی چگونگی تعامل میان رفتار ریاضی افراد و مقولهء اضطراب‌ ریاضی را نشان دهد.

خلاصه ماشینی:

"دانش ریاضی،معلمان و والدین،چگونه ممکن است فراگیران را در معرض ابتلا به‌ بیماری اضطراب ریاضی قرار دهند؟ برخی از پژوهشگران(کلوت،4891)نوعی اضطراب معتدل را برای انجام‌ فعالیت‌های مختلف از جمله رفتار ریاضی مناسب و ضرور می‌دانند و معتقدند که افراد با اضطراب پایین در عرصه کار و یادگیری به‌طور کلی چار نوعی خونسردی و بی‌تفاوتی‌ هستند تا جایی‌که این اضطراب ملایم هرگز موجبات پیشرفتشان را فراهم نخواهد آورد. Yerkes-Dodson فراگیران،نگرش‌های غیر علمی به تعلیم و تربیت در ریاضیات و اعمال فشارهای‌ ناسازگار با ظرفیت‌های عقلانی فراگیران،عدم توجه به تفاوت‌های فردی و سبک‌های‌ یادگیری آنها و مشارکت‌های مؤثر در کار،چگونگی و نوع اقتدار علمی و اخلاقی و شخصیتی معلمان در ایجاد روابط متعادل و عدم اعتماد متقابل در کلاس درس ریاضی، هراس‌های ناشی از عدم توفیق در امتحان و انتظارهای نابجای والدین از فرزندان،در شمار عواملی هستند که می‌توانند موجبات بروز پدیدهء اضطراب ریاضی را در افراد فراهم آورند و احساس رضایت از فعالیت‌های ریاضی را به ناخرسندی و نفرت مبدل‌ کنند. واقعا زن بودن یا مرد بودن چگونه ممکن است بر عملکرد افراد در دروس مختلف ریاضی مؤثر افتد؟آیا اصولا پسران به لحاظ طبیعت و فرصت‌های اجتماعی در انجام فعالیت‌های ریاضی بر دختران برتری دارند؟آیا جنبه‌های مختلف زیستی،روان‌شناختی و حالات مختلف هیجانی از جمله اضطراب و اطمینان ریاضی هیچگونه تفاوتی را در رفتار ریاضی زنان و مردان نشان نمی‌دهد؟در این خصوص دستاوردها و مناقشات علمی فراوان است اما در مورد اضطراب ریاضی‌ می‌توان گفت که در برخی از پژوهش‌ها از جمله پژوهش بروش‌1(8791)نشان داده شده‌ است که از نظر آماری به‌طور معناداری زنان،در مقایسه با مردان،نمرهء بالاتری را در مقیاس درجه‌بندی اضطراب ریاضی موسوم به‌ MARS 2کسب کرده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.