Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی هوش گروهی از کودکان آذری با مقیاس های گوداینف- هریس و ماتریس های پیشرونده ریون

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 27 تا 42)

کلیدواژه ها : پیشرفت تحصیلی ،گوداینف-هریس ،ماتریس پیشرونده ریون ،هوشبهر

کلید واژه های ماشینی : ماتریس‌های پیشرونده ریون، کودکان، هوش، میانگین هوشبهر مقیاس گوداینف هریس، مقیاس ماتریس‌های پیشرونده ریون، ماتریس‌های پیشرونده ریون و گوداینف، هوشبهر، مقیاس، ارزیابی هوش گروهی از کودکان، گوداینف هریس میانگین هوشبهر دختران، مقیاس گوداینف هریس، گوداینف هریس و ماتریس‌های پیشرونده، گوداینف هریس، همبستگی مقیاس هوش گوداینف هریس، پیشرفت تحصیلی، ارزیابی، میانگین هوشبهر ماتریس‌های پیشرونده ریون، میانگین هوشبهر مقیاس ماتریس‌های ریون، آزمون، آزمون گوداینف هریس، بررسی همبستگی مقیاس هوش گوداینف، میزان تحصیلات والدین، نمرات، آزمون گوداینف هریس و ماتریس‌های، مقیاس ریون در گروه دختران، منظور مقیاس ماتریس‌های پیشرونده ریون، پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، هوش گروهی از کودکان آذری، دختران و پسران، گوداینف هریس و میزان تحصیلات

هدف از پژوهش حاضر که روی 133 کودک دختر و پسر دوزبانه آذری در کلاس‌های‌ اول و دوم ابتدایی در ارومیه با استفاده از دو مقیاس غیر کلامی ماتریس‌های پیشرونده ریون و گوداینف-هریس انجام گرفت،بررسی رابطه هوشبهر هریک از آزمون‌های فوق با پیشرفت‌ تحصیلی دانش‌آموزان و تعیین توان پیش‌بین این دو متغیر در تعامل با متغایر میزان تحصیلات‌ والدین به منظور پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان با روش آماری رگرسیون‌ چند متغیری بود.همچنین تاثیر میزان تحصیلات والدین به عنوان عامل فرهنگی بر نمرات‌ آزمودنی‌ها و تاثیر جنسیت بر نمرات آن‌ها از اهداف دیگر این پژوهش بود. نتایج نمودار این واقعیت است که نمرات این دو مقیاس پیش‌بینی‌کننده معنادار پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان به‌طور کلی نیست و تنها مقیاس ریون در گروه دختران‌ پیش‌بینی‌کننده معنادار پیشرفت تحصیلی است.به علاوه،تفاوت‌های یافت‌شده بین عملکرد دختران و پسران در دو مقیاس و تفاوت بین میانگین هوشبهر گروه‌های مختلف بر اساس‌ میزان تحصیلات والدین معرف فرهنگ وابستگی دو مقیاس است.

خلاصه ماشینی: "همانگونه که از این جدول استنباط می‌شود در آزمون‌ گوداینف هریس میانگین هوشبهر دختران با استفاده از آزمون‌ t بیشتر از پسران و در آزمون ریون دارای تفاوت معنادار نبود. میانگین هوشبهر مقیاس گوداینف هریس در گروه‌های مختلف براساس‌ میزان تحصیلات مادر (به تصویر صفحه مراجعه شود) این مقایسه برای هوشبهر حاصل از مقیاس ماتریس‌های پیشرونده ریون و میزان‌ تحصیلات پدر انجام شد(جدول 4). میانگین هوشبهر مقیاس گوداینف هریس براساس میزان تحصیلات پدر (به تصویر صفحه مراجعه شود) همبستگی بین هوشبهر و پیشرفت تحصیلی همبستگی بین نمرات حاصل از آزمون‌ها به‌طور جداگانه و معدل سه ماهه سوم برای‌ مقیاس ریون 0/42 و برای مقایس گوداینف هریس 0/92 می‌باشد. به عبارت دیگر،میزان تحصیلات مادر بیشتر از هوشبهر حاصل از مقیاس‌های هوشی گوداینف-هریس و ماتریس‌های پیشرونده ریون می‌تواند پیشرفت‌ تحصیلی کودکان کلاس‌های اول و دوم را در گروه پیش‌بینی کند و مقیاس ریون تنها در گروه دختران پیش‌بینی‌کننده معنادار پیشرفت تحصیلی است. 05 بحث و نتیجه‌گیری یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که استفاده از مقیاس‌های گوداینف-هریس و ماتریس‌های پیشرونده ریون کودکان به عنوان مقیاس‌های معتبر برای پیش‌بینی پیشرفت‌ تحصیلی کودکان کلاس‌های اول و دوم ابتدایی شهرستان ارومیه توام با احتیاط است. همان‌گونه که از این پژوهش استنابط می‌شود همبستگی پیشرفت تحصیلی با میزان‌ تحصیلات والدین بیشتر از هوشبهر حاصل از دو مقیاس گوداینف هریس و ماتریس‌های‌ پیشرونده ریون است و متغیر میزان تحصیلات مادر بیشتر از هوشبهر حاصل از آزمون‌های گوداینف هریس و ماتریس‌های پیشرونده ریون می‌تواند پیشرفت تحصیلی‌ کودک را پیش‌بینی کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.