چکیده:
نتایج نشان اد 13 درصد پایاننامهها استاد راهنما در رشته کتابداری نداشتهاند و منابع مورد استفاده قدیمی بوده است.پراکندگی موضوعی پایاننامهها نیز نشان میدهد که انتخاب موضوع غالبا"نه براساس نیاز و یا مسائل و مشکلات کتابداری و اطلاعرسانی کشور بوده،بلکه برمبنای گرایشهای ارائه شده در گروهها و سلیقهای است.رعایت روش تحقیق در پایاننامههای فارغ التحصیلان دانشگاه تربیت مدرس و علوم پزشکی ایران همواره مد نظر قرار گرفته است. پژوهش حاضر به منظور ارزیابی پایاننامههای کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاعرسانی در دانشگاههای تربیت مدرس،تهران و علوم پزشکی ایران صورت پذیرفت. اطلاعات از طریق توزیع پرسشنامه به 26 نفر از مدرسان و مطالعه مستقیم 158 پایاننامه در کتابخانه دانشکدهها گردآوری شد،سپس اطلاعات بهدست آمده از جهات زیر مورد تجزیه و تحلیل کامل قرار گرفت:تعداد پایاننامه برحسب زمینه موضوعی،و انطباق آنها با گرایشهای چهارگانه1در هریک از گروههای کتابداری؛بهکارگیری روش تحقیق در تهیه پایاننامهها؛میزان منابع مورد استفاده و تازگی آنها؛مرتبه علمی راهنمایان و مشاوران پایاننامهها.
خلاصه ماشینی:
"بدین منظور تعداد پایاننامهها در هر زمینه موضوعی،گرایش موضوعی رسالههای هر گروه با توجه به گرایشهای موجود در برنامه مصوب،بهکارگیری روش تحقیق در میزان منابع مورد استفاده و تازگی منابع خارجی و مرتبه علمی راهنمایان و مشاوران پایاننامههای سه دانشگاه یادشده بررسی میشود و با توجه به نکات یادشده پیشنهادهایی جهت بهبود و تطبیق آنها با نیازهای پژوهشی امروز جامعه ایران ارائه میدهد.
این هدف است که پژوهش حاضر از خلال چند پرسش اساسی به آن پرداخته است: 1-پراکندگی موضوعی پایاننامههای فارغ التحصیلان چگونه است؟ 2-تا چه حد از روش پژوهش علمی در پایاننامهها استفاده شده است؟ 3-چه میزان از مأخذ استفاده شده در پایاننامهها جدید است؟ 4-در راهنمایی پایاننامهها تا چه حد از مدرسان سایر رشتهها استفاده شده است و وضعیت مدرسان از نظر سوابق آموزشی چگونه است؟ روش چون هدف این پژوهش ارزیابی وضعیت علمی پایاننامههای رشته کتابداری و اطلاعرسانی در مقطع کارشناسی ارشد در سه دانشگاه تربیت مدرس،تهران و علوم پزشکی ایران است،جهت ترسیم وضعیت این مقطع از روش توصیفی استفاده شد.
یافتهها در مجموع 851 پایاننامه فارغ التحصیلان سه گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای تهران،تربیت مدرس،علوم پزشکی ایران از سال 5631 تا 3731 از جهات زیر مورد بررسی قرار گرفت: 1-چگونگی پراکندگی موضوعی پایاننامهها در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران بیشترین گرایش به سازماندهی بوده است و نزدیک به 03 درصد از پایاننامههای این گروه به علت بحث در کلیات و یا موضوعهای خارج از حیطه کتابداری و اطلاعرسانی به ترتیب در کلیات و متفرقه قرار گرفت."