Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی عوامل آسیب زا در مدارس شهر تهران

نویسنده:

(26 صفحه - از 111 تا 136)

کلیدواژه ها : پرخاشگری ،آسیب‌رسانی ،معماری مدرسه ،نگهداری مدرسه

کلید واژه های ماشینی : مدارس ،آسیب ،تجهیزات ،معماری ،دانش‌آموزان ،بررسی عوامل آسیب‌زا در مدارس ،فضاهای ،آسیب‌رسانی ،ساختمان و تجهیزات ،عوامل ،فنی ،عوامل آسیب‌زا در مدارس شهر ،فضا و تجهیزات مدرسه ،اولی‌ای مدارس ،کلاس ،طراحی ،فضا و تجهیزات ،میزان آسیب‌رسانی با مقاطع تحصیلی ،رفتار ،تعمیر ،پژوهش ،آسیب‌رسانی به مدرسه ،میزان آسیب ،آسیب‌های وارده ،تجهیزات مدارس و عوامل موثر ،آسیب به تجهیزات کلاس ،دانش‌آموزان عوامل فنی ،کاهش عوامل آسیب‌رسان به مدرسه ،معلمان ،پرسشنامه

نیمی از مدارس در حد مطلوب نیست.در پایان با دسته‌بندی مهم‌ترین ضوابط و اصول‌ معماری در طراحی،ساخت،تجهیز و نگهداری مدارس پیشنهاداتی برای ایجاد محیطی امن‌ و مطلوب برای یادگیری ارائه شده است. هدف پژوهش حاضر شناسائی تنوع و فراوانی آسیب‌های وارده به فضا و تجهیزات‌ مدارس و عوامل موثر بر آسیب‌هاست.گروه نمونه مشتمل بر 962 نفر دانش‌آموز دختر و پسر در مقاطع سه‌گانه تحصیلی و 354 نفر از اولیای مدارس است.ابزار جمع‌آوری اطلاعات‌ عبارتند از دو پرسشنامه رفتاری و یک فرم مشاهده فنی معماری نتایج نشان می‌دهد که از نظر دانش‌آموزان عوامل فنی-معماری تاثیر بیشتری بر آسیب‌رسانی دارند در حالی‌که از نظر اولیای مدرسه عوامل خانوادگی،فنی-معماری،خصوصیات دانش‌آموزان و عوامل مربوط به‌ مدرسه در آسیب‌رسانی به مدرسه موثرترند.بین میزان آسیب‌رسانی با مقاطع تحصیلی‌ ارتباط معناداری وجود دارد به این صورت که با بالا رفتن سن دانش‌آموزان و ارتقای مقاطع‌ تحصیلی میزان اسیب به فضا و تجهیزات هم افزایش می‌یابد.براساس این تحقیق عامل‌ جنسیت نقشی در میزان آسیب‌رسانی به مدرسه ندارد.نتایج همچنین نشان می‌دهد که‌ مدارس کمتر در مجاورت فضاهای فرهنگی یا فضای سبز واقع شده‌اند،وضعیت نگهداری‌

خلاصه ماشینی:

"بدین ترتیب پژوهش حاضر در جستجوی پاسخی برای سؤالات زیر است: 1-تنوع و فراوانی آسیب‌های وارده به فضا و تجهیزات آموزشی به چه میزان بوده‌ است؟ 2-از دید دانش‌آموزان و اولیای مدارس عوامل مؤثر بر رفتار آسیب‌زا کدامند و چه‌ مقدار از آسیب‌ها ناشی از عوامل انسانی(عمد)و چه مقدار ناشی از عوامل‌ فنی-مهندسی(غیرعمد)است؟ 3-وضعیت فنی-معماری فضاهای آموزشی و کیفیت و میزان امکانات مدارس‌ چگونه است به عنوان مثال مدارس موردنظر از نظر رعایت اصول و ضوابط فنی مانند چگونگی قرارگیری فضاها،تناسب ساختمان برای مدرسه،امکانات ایمنی،سیستم‌ گرمایش و سرمایش،لوله‌کشی،نور،رنگ و غیره درچه وضعیتی هستند. 3-1-عدم رعایت اصول و ضوابط فنی با این که محل مناسب قرارگیری فضاهای آموزشی و مجاورت آن‌ها با فضاهای‌ فرهنگی و اجتماعی و دور بودن از آلودگی‌های صوتی،وجود فضای سبز و اندازهء مناسب مدرسه می‌تواند در تأمین ایمنی و سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان و در ایجاد علاقه و انگیزه به مدرسه مؤثر باشد،بررسی کارشناسی معماری و تحلیل‌ سؤالات فنی معماری این واقعیت را آشکار می‌سازد که تنها 3/2 درصد از مدارس در مجاورت فضاهای ارزشمند فرهنگی قرار دارند و تنها 51 درصد مدارس در مجاورت‌ فضای سبز واقع شده‌اند. Higgins جو اجتماعی روانی مدرسه در ایجاد احساس امنیت،تعلق به مدرسه و دلسوزی برای‌ نگهداری تجهیزات پیشنهاد می‌شود در هر مدرسه اقداماتی برای شناخت و ارزیابی جو مدرسه به کمک ابزار اندازه‌گیری دقیق به عمل آید تا نارسایی‌هایی که در هریک از ابعاد جو تشخیص داده می‌شود مورد بررسی و بازنگری قرار گیرد و تدابیری در جهت‌ انسانی‌تر کردن مدرسه و هماهنگ ساختن آن با شرایط،نیازها و انتظارات ویژه افراد و گروه‌های مختلف در جهت تأمین بهداشت روانی دانش‌آموزان اتخاذ شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.