Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی عوامل آسیب زا در مدارس شهر تهران

نویسنده: ؛ ؛

پاييز و زمستان 1379 - شماره 61 (26 صفحه - از 111 تا 136)

کلیدواژه ها : آسیب‌رسانی ،پرخاشگری ،معماری مدرسه ،نگهداری مدرسه

کلید واژه های ماشینی : آسیب‌رسانی ،آسیب‌های وارده به فضا ،میزان آسیب‌رسانی به مدرسه ،آسیب‌رسانی به مدرسه ،آسیب‌رسانی با مقاطع تحصیلی ،آسیب‌های وارده به مدارس ،میزان آسیب‌رسانی با مقاطع ،عوامل آسیب‌زا ،اولی‌ای مدارس ،مقاطع تحصیلی ،آسیب به تجهیزات کلاس ،آسیب‌های وارده ،فضاهای آموزشی ،میزان آسیب ،آسیب به فضای کلاس ،آسیب‌زا ،عوامل فنی ،عوامل مؤثر بر رفتار ،اولی‌ای مدارس عوامل ،فضا و تجهیزات مدرسه ،میزان اسیب به فضا ،اولی‌ای ،دانش‌آموزان عوامل فنی ،میزان آسیب‌رسانی ،کاهش آسیب‌ها ،تجهیزات مدارس ،نقشی در میزان آسیب‌رسانی ،کاهش عوامل آسیب‌زا ،تحصیلی ،آسیب به تجهیزات

نیمی از مدارس در حد مطلوب نیست.در پایان با دسته‌بندی مهم‌ترین ضوابط و اصول‌ معماری در طراحی،ساخت،تجهیز و نگهداری مدارس پیشنهاداتی برای ایجاد محیطی امن‌ و مطلوب برای یادگیری ارائه شده است. هدف پژوهش حاضر شناسائی تنوع و فراوانی آسیب‌های وارده به فضا و تجهیزات‌ مدارس و عوامل موثر بر آسیب‌هاست.گروه نمونه مشتمل بر 962 نفر دانش‌آموز دختر و پسر در مقاطع سه‌گانه تحصیلی و 354 نفر از اولیای مدارس است.ابزار جمع‌آوری اطلاعات‌ عبارتند از دو پرسشنامه رفتاری و یک فرم مشاهده فنی معماری نتایج نشان می‌دهد که از نظر دانش‌آموزان عوامل فنی-معماری تاثیر بیشتری بر آسیب‌رسانی دارند در حالی‌که از نظر اولیای مدرسه عوامل خانوادگی،فنی-معماری،خصوصیات دانش‌آموزان و عوامل مربوط به‌ مدرسه در آسیب‌رسانی به مدرسه موثرترند.بین میزان آسیب‌رسانی با مقاطع تحصیلی‌ ارتباط معناداری وجود دارد به این صورت که با بالا رفتن سن دانش‌آموزان و ارتقای مقاطع‌ تحصیلی میزان اسیب به فضا و تجهیزات هم افزایش می‌یابد.براساس این تحقیق عامل‌ جنسیت نقشی در میزان آسیب‌رسانی به مدرسه ندارد.نتایج همچنین نشان می‌دهد که‌ مدارس کمتر در مجاورت فضاهای فرهنگی یا فضای سبز واقع شده‌اند،وضعیت نگهداری‌

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.