Skip to main content
فهرست مقالات

دیدگاه گیری در کودکان پیش دبستانی: بررسی مقایسه ای درون فردی و بین فردی

نویسنده: ؛ ؛ ؛

پاييز و زمستان 1379 - شماره 61 (24 صفحه - از 137 تا 160)

کلیدواژه ها : نظریه ذهن ،دیدگاه‌گیری درون/بین فردی ،کودکان پیش‌دبستانی

کلید واژه های ماشینی : گروه سنی ،کودکان پیش‌دبستانی ،دیدگاه‌گیری ،نظریه ذهن ،پیاژه ،درک باور غلط ،سنی ،کودک در دیدگاه‌گیری ،پیش‌دبستانی ،آب‌نبات ،ذهنی ،باور غلط ،مقایسه دیدگاه‌گیری ،غلط ،خانه عروسک‌ها ،نظریه پیاژه ،توانایی دیدگاه‌گیری ،تکلیف آب‌نبات ،فلاول ،آب‌نبات و مهره‌ها ،دیدگاه‌گیری نتایج ،دیدگاه پیاژه کودک ،تکلیف مهره‌ها ،تکلیف خانه عروسک‌ها ،دیدگاه پیاژه ،پاسخ آزمودنی‌ها گروه‌های سنی ،اصطلاح نظریه ذهن ،شیئی ،پیاژه کودک ،دیدگاه‌گیری درون

اصطلاح نظریه ذهن در سال 1978 توسط پریماک و دروف مطرح شد.این اصطلاح‌ نشانگر توانایی فرد در استناد حالت‌های ذهنی خود و دیگران است.پژوهش‌های موجود در زمینه نظریه ذهن،حاکی از آن است که کودکان پیش‌دبستانی نظرات و حالت‌های ذهنی‌ (دیدگاه‌های)دیگران را درک می‌کنند و برخلاف آنچه پیاژه می‌گوید"خودمحور"نیستند. هدف از این مطالعه نیز بررسی و مقایسه دیدگاه‌گیری دورن فردی و بین فردی در کودکان‌ پیش‌دبستانی است.گروه نمونه مورد مطالعه شامل 70 کودک دختر و پسر پیش‌دبستانی در سه‌ گروه سنی بود که توسط آزمونگران به صورت انفرادی و براساس سه نوع تکلیل مورد آزمون‌ قرار گرفتند(خانه عروسک‌ها،آب‌نبات و مهره‌ها).نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که‌ توانایی کودک در دیدگاه‌گیری وابسته به نوع تکلیف است و این تکالیف هرچه با تجارب‌ روزمره کودک هماهنگی بیشتری داشته باشد.احتمال درک دیدگاه دیگران از سوی کودک‌ محتمل‌تر خواهد بود.همچننی در فرایند رشد توانایی دیدگاه‌گیری نتایج این پژوهش نشان‌ داد که کودکان دوره پیش‌دبستانی خودمحور نیستند و می‌توانند دیدگاه‌های دیگران را درک‌ کنند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.