Skip to main content
فهرست مقالات

دیدگاه گیری در کودکان پیش دبستانی: بررسی مقایسه ای درون فردی و بین فردی

نویسنده:

ISC (24 صفحه - از 137 تا 160)

کلیدواژه ها :

نظریه ذهن ،دیدگاه‌گیری درون/بین فردی ،کودکان پیش‌دبستانی

کلید واژه های ماشینی : کودکان، تکلیف، کودکان پیش‌دبستانی، دیدگاه‌گیری، دیدگاه، پیاژه، نظریه ذهن، ذهنی، مهره‌ها، بررسی مقایسه‌ای درون‌فردی و بین‌فردی

اصطلاح نظریه ذهن در سال 1978 توسط پریماک و دروف مطرح شد.این اصطلاح‌ نشانگر توانایی فرد در استناد حالت‌های ذهنی خود و دیگران است.پژوهش‌های موجود در زمینه نظریه ذهن،حاکی از آن است که کودکان پیش‌دبستانی نظرات و حالت‌های ذهنی‌ (دیدگاه‌های)دیگران را درک می‌کنند و برخلاف آنچه پیاژه می‌گوید"خودمحور"نیستند. هدف از این مطالعه نیز بررسی و مقایسه دیدگاه‌گیری دورن فردی و بین فردی در کودکان‌ پیش‌دبستانی است.گروه نمونه مورد مطالعه شامل 70 کودک دختر و پسر پیش‌دبستانی در سه‌ گروه سنی بود که توسط آزمونگران به صورت انفرادی و براساس سه نوع تکلیل مورد آزمون‌ قرار گرفتند(خانه عروسک‌ها،آب‌نبات و مهره‌ها).نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که‌ توانایی کودک در دیدگاه‌گیری وابسته به نوع تکلیف است و این تکالیف هرچه با تجارب‌ روزمره کودک هماهنگی بیشتری داشته باشد.احتمال درک دیدگاه دیگران از سوی کودک‌ محتمل‌تر خواهد بود.همچننی در فرایند رشد توانایی دیدگاه‌گیری نتایج این پژوهش نشان‌ داد که کودکان دوره پیش‌دبستانی خودمحور نیستند و می‌توانند دیدگاه‌های دیگران را درک‌ کنند.

خلاصه ماشینی: "این دسته از پژوهش‌های به طرق مختلف،از جمله‌"تمایز بین ظاهر و واقعیت‌6"و درک باور غلط7"نشان می‌دهند که توانایی توجه به آنچه در ذهن دیگران می‌گذرد در کودکان پیش‌دبستانی وجود دارد(برای نمونه‌ها گریف و همکاران‌8،6891؛وایمر و پرنر،93891). در دیدگاه‌گیری درون فردی یا تمایز بین ظاهر و واقعیت این امر بررسی می‌شود که آیا فرد می‌تواند تفاوت بین دیدگاه مربوط به خود را تشخیص دهد،که این هم مستلزم آن است‌ که کودک همزمان دو بازنمایی متفاوت از یک شیئی داشته باشد و بتواند آن‌ها را با یکدیگر انطباق دهد. پاسخ‌هایی آزمودنی‌ها گروه‌های سنی مختلف در بخش اول تکلیف آب‌ نبات برحسب درصد (به تصویر صفحه مراجعه شود) X 2-2/58 df-4 P>NS بنابر مندرجات جدول 3 در پاسخ آزمودنی‌ها به پرسش‌"قبل از این که آب‌نبات را باز کنی،فکر می‌کردی چه چیزی داخل آن‌هاست؟"تفاوت معناداری بین گروه‌های سنی‌ وجود ندارد. پاسخ آزمودنی‌های سنی مختلف در تکلیف مهره‌ها (به تصویر صفحه مراجعه شود) X 2-6/18 df-2 P>0/04 همان‌گوه که مشاهده می‌شود تفاوت معناداری در تشخیص برابری مهره بین سه‌ گروه وجود دارند،به این ترتیب که اکثر کودکان گروه سنی 3/6-3/8 به نگهداری ذهنی‌ عددی نرسیده‌اند. همبستگی میان پاسخ به پرسش‌های تکالیف مختلف در کل گروه (به تصویر صفحه مراجعه شود) یافته‌های جدول فوق بیانگر آن است که رابطه معناداری بین تکلیف اتاق عروسک‌ها و تکلیف مهره‌ها در کل گروه وجود ندارد. "Children's Understanding of representational Change Its Relation to understanding of false Belief the Appearance-Reality Distinction."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.