Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه آموزش و پرورش از دیدگاه جان هنری نیومن

نویسنده: ؛

پاييز و زمستان 1379 - شماره 61 (21 صفحه - از 161 تا 181)

کلیدواژه ها : فلسفه آموزشی و پرورش ،لیبرالیسم آموزشی ،جان هنری نیومن

کلید واژه های ماشینی : نیومن ،فلسفه آموزش و پرورش ،آموزش و پرورش ،لیبرال ،جان هنری نیومن ،عقلی ،کسب دانش ،نظام آموزشی ،آموزش و پرورش لیبرال ،ذهنی ،لیبرالیسم آموزشی ،آموزش لیبرال ،نیومن می‌گوید ،علم و دین ،ذهن انسان ،دیدگاه نیومن ،طریق آموزش و پرورش ،غیر عقلی ،تأثیر علمش ،ایان کر ،نیروی ذهنی ،بحث نیومن ،تربیت عقلی ،سایر شعب علم ،مورد دانش ،مورد دفاع ،مدافع آموزش ،مورد ذهن ،مورد توصیه ،نیروی نقد

در هر نظام آموزشی موفق مهم‌ترین مسئله انتخاب ارزش‌ها،اهداف و فلسفه‌ایی‌ منسجم است.علت اهمیت این مسایل این است که هر نظام آموزشی به نوعی درصدد تربیت‌ انسان آرمانی است و بدون نظام ارزشی و داشتن اهداف تربیت چنین انسانی ممکن نیست. انسان آرمانی محصول فلسفه تربیتی کمونیستی در جهت هدف کلی این فلسفه که جامعه بی‌ طبقه است تربیت می‌شود و نیز ارزش‌ها و ضد ارزش‌هایش براساس همین مکتب و از طریق‌ آموزش و پرورش در وی نهادینه می‌شود.لذا عدم شناخت فلسفه تربیتی حاکم،به منزله‌ نداشتن تصویر از انسانی است که مدعی پرورش او هستیم.عدم شناخت یا اساسا نداشتن‌ اهمیت مکتب فلسفی که باید از آن پیروی شود،باعث از هم‌پاشیدگی و پریشانی کل نظام‌ آموزشی از ابتدایی تا دانشگاهی می‌شود.لذا شناخت فیلسوفان آموزش و پرورش باید یکی‌ از اصلی‌ترین کارهای متخصصان هر نظامی باشد.هدف این مقاله معرفی جان هنری نیومن‌ بزرگترین فیلسوف مدافع لیبرالیسم آموزشی می‌باشد.دلیل انتخاب نیومن و مکتب مورد دفاع وی این است که انسان آرمانی وی انسانی است که از راه تعلیم و تربیت به هوشمندی و بصیرت،روشن‌فکری و شکوفایی عقلی به نحوی دست می‌یابد که برای همیشه در وی‌ ماندگار است و در حقیقت ملکه روح وی می‌شود.بررسی و نقد افکار این اندیشمند می‌تواند در راستای انتخاب ارزش‌ها بسیار آموزنده و ارزنده باشد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.