Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی وضعیت علمی رشته کتابداری اطلاع رسانی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های تربیت مدرس، تهران و علوم پزشکی ایران (1365-1373

نویسنده:

(26 صفحه - از 41 تا 66)

کلیدواژه ها : ارزیابی ،کتابداری ،اطلاع‌رسانی

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات ،کتاب ،وضعیت علمی رشته کتاب‌داری اطلاع‌رسانی ،مدرسان ،رشته کتاب‌داری اطلاع‌رسانی مقطع کارشناسی‌ارشد ،کتابداران ،کتاب‌داری ،تهران و علوم پزشکی ایران ،کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،تدریس ،مدرسان گروه‌های کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،گروه‌های کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،کتابخانه ،آموزش ،ارزیابی وضعیت علمی رشته کتاب‌داری ،زمینه کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،پژوهش ،زمینه کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی منتشر‌شده ،دانشگاه ،ایران ،رشته کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،برنامه ،دانشگاه تربیت ،اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ،کتاب‌های منتشر‌شده در زمینه کتاب‌داری ،مقالات ،سوابق آموزشی مدرسان گروه‌های ،سابقه تدریس مدرسان گروه‌های کتاب‌داری ،گروه‌های کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی نیازمند ،رشته کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی تدریس

تدریس خود را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران یا در واقع با برنامه مصوب‌1آغاز کرده‌اند.فعالیت‌های پژوهشی مدرسان،چه به صورت تألیف و ترجمه کتاب،چه به شکل‌ مقالات و طرح‌های پژوهشی حجم قابل ملاحظه‌ایی را به خود اختصاص نمی‌دهد.با توجه‌ به 49 اثر تألیف و ترجمه‌شده توسط مدرسان گروه‌های مزبور و تعداد 543 عنوان اثر منتشر شده در ایران،سهم اینان حدود 9 درصد می‌باشد.در مورد مقالات نیز با توجه به تعداد 152 مقاله منتشر شده توسط این گروه‌ها و 1362 مقاله منتشر شده در تمام زمینه‌های کتابداری‌ و اطلاع‌رسانی کشور سهم اینان در حدود 11 درصد است. اطلاعات به دست آمده درباره منابع و تجهیزات حاکی از وابستگی شدید گروه‌ها به‌ کتابخانه‌های دانشگاه‌های مادر است.بررسی منابع و تجهیزات و ابزار موجود نیز نشان‌ می‌دهد که در هیچ‌یک از سه دانشگاه امکانات کافی آموزش عملی دروس،وجود ندارد.با توجه به نتایجه به دست آمده به نظر می‌رسد که گروه‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی نیازمند بازنگری همه‌جانبه در برنامه‌ها و امکانات خویش می‌باشند. پژوهش حاضر به منظور ارزیابی وضعیت علمی(مدرسان،انتشارات و تجهیزات)رشته‌ کتابدرای و اطلاع‌رسانی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های تربیت مدرس،تهران و علوم‌ پزشکی ایران انجام و گردآوری اطلاعات از طریق دو نوع پرسشنامه صورت گرفته است:بدین‌ منظور تعداد 26 پرسشنامه بین مدرسان و تعداد 3 پرسشنامه بین مدیران سه گروه آموزشی‌ کتابداری توزیع شد.برای گردآوری اطلاعات درباره کتب و مقالاتی که تا پایان سال 1373 در زمینه کتابداری و اطلاع‌رسانی منتشر شده بود از فهرست‌های کتاب‌نامه کتابداری،مقاله‌نامه‌ کتاب،کتابخانه،کتابداری و کتاب‌شناسی اطلاعات و ارتباطات استفاده شد. -سوابق آموزشی مدرسان گروه‌های مورد بررسی نشان داد که بیش از 50 درصد آنان‌

خلاصه ماشینی:

"-سوابق آموزشی مدرسان گروه‌های مورد بررسی نشان داد که بیش از 05 درصد آنان‌ (*)این مقاله از پژوهشی تحت عنوان‌"ارزشیابی وضعیت علمی رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های تربیت مدرس،تهران و علوم پزشکی ایران‌"در شمار کارهای پژوهشی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران استخراج شده است. منظور از وضعیت علمی رشته کتابداری عبارت بوده است: مشخصات فردی مدرسان و سوابق آموزشی و پژوهشی آنان نوع و میزان منابع و تجهیزات موجود در گروه‌ها میزان پراکندگی موضوعی مقالات و کتاب‌های منتشر شده در زمینه کتابداری و اطلاع‌ رسانی گروه‌های یادشده تا پایان سال 3731. توزیع فراوانی کتب و مقالات منتشرشده و طرح‌هی پژوهشی تهیه‌شده‌ توسط مدرسان گروه‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی برحسب مرتبه علمی آن‌ها (به تصویر صفحه مراجعه شود) در مورد مقالات داخلی ارقام مندرج در جدول مربوط به 7 مربی،4 استادیار و 3 دانشیار است که سرانه آن به ترتیب 5/72،9/76 می‌باشد. در خصوص منابع موجود برای تدریس و مطالعه،چون هم‌زمان با پژوهش حاضر یکی از دانشجویان در حال تهیه پایان‌نامه تحصیلی خود تحت عنوان‌"بررسی میزان‌ هماهنگی کتاب‌ها و مجلات رشته کتابداری با نیازهای آموزشی دوره کارشناسی ارشد"در دانشگاه تربیت مدرس بوده قرار شد نتایج به دست آمده پژوهش در اینجا مورد استفاده قرار گیرد. توزیع فراوانی مقالات منتشرشده در زمینه کتابداری و اطلاع‌رسانی تا سال 3731 برحسب زمینهء موضوعی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجه‌گیری یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از مدرسان مقطع کارشناسی‌ ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی سه دانشگاه مورد مطالعه مربیانی با تحصیلات‌ کارشناسی ارشد هستند و تعداد افرادی که دارای مرتبه استادیاری به بالا و درجه‌ تحصیلی دکتری می‌باشند،به‌ویژه در میان اعضای ثابت و رسمی گروه‌های کتابداری، بسیار محدود است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.