Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی و مقایسه خود ارزشیابی رفتاری در سه موقعیت خانه، مدرسه، همسالان در بین دختران و پسران سنین مختلف

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 105 تا 124)

کلیدواژه ها :

جنسیت ،خودارزشیابی رفتار

کلید واژه های ماشینی : مدرسه، رفتاری، دختران و پسران، خودارزشیابی رفتاری دختران و پسران، مشکلات رفتاری بیشتری نشان، همسالان، دانش‌آموزان، کودکان، پژوهش، دختران و پسران سنین

مبین این مطلب است که با توجه به خودارزیابی رفتاری دو جنس،پسران مشکلات بیشتری‌ در تمام موقعیت‌ها نشان می‌دهند و هم‌چنین بروز مشکلات رفتاری در گروه‌های سنی‌ متفاوت است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه خودارشیابی رفتاری دختران و پسران در موقعیت‌ها و در گروه‌های سنی متختلف بود.افراد نمونه مشتمل بر 1782 دانش‌آموز مقطع ابتدایی و راهنمایی شهر شیراز بود(920 دختر و 862 پسر).این افراد در 4 گروه سنی(6 تا 8 سال و 11 ماه،9 تا 10 سال و 11 ماه،11 تا 12 سال و 11 ماه و 13 سال و بالاتر)گنجانده شدند.ابزار پژوهش شامل فرم دانش‌آموزی پرسشنامه درجه‌بندی نیمرخ رفتاری براون و هامیل(1978) بود.این فرم دارای 3 زیرمقیاس خانه،مدرسه و همسالان است.پایایی و روایی ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر محرز شد.نتایج به دست آمده حاکی بود پسران در مقایسه با دختران در موقعیت‌های خانه،مدرسه،و بین همسالان مشکلات رفتاری بیشتری نشان‌ می‌دهند.هم‌چنین نتایج پژوهش با توجه به گروه‌های سنی بیانگر آن بود که در عامل خانه در تمام گروه‌های سنی،به جز گروه سنی 11 تا 12 سال و 11 ماه و در عامل مدرسه در 6 تا 8 سال و 11 ماه و 13 سال و بالاتر و در میان همسالان در 6 تا 8 سال و 11 ماه و 13 سال و بالاتر پسران مشکلات بیشتری را در مقایسه با دختران نشان می‌دهند.نتایج پژوهش حاضر

خلاصه ماشینی:

"کودکان اغلب این تمایل را از خود نشان‌ می‌دهند که در مورد توانایی همسالانشان،به عنوان یک دوست،تصمیم بگیرند و هم‌چنین به چگونگی قرارگرفتن و یا قرار داده‌شدن در گروه همسالان نیز حساسند(دوج‌ (1)- Milling Kindard (2)- Phares and et al (3)- Birch Ladd (4)- White Kistner (5)- Rubin and et al و همکاران،12891). با توجه به آن‌که ارزیابی صحیح،باعث شناخت بهتر دانش‌آموزان دختر و پسر آسیب‌پذیر در سنین متفاوت و در موقعیت‌های مختلف می‌شود و از آن‌جا که ارایه‌ برنامه‌هایی اصلاحی و حمایت‌کننده باعث کاهش نیازها در جهت راهکارهای بعدی‌ می‌شود،لذا بر این اساس و برای پاسخگویی به پرسش‌های زیر پژوهش حاضر انجام گرفت: 1-آیا بین خودارشیابی رفتاری دختران و پسران در موقعیت خانه و در گروه‌های سنی‌ مختلف،تفاوت معنادرای وجود دارد؟ 2-آیا بین خودارزشیابی رفتاری دختران و پسران در موقعیت مدرسه و در گروه‌های‌ (1)- Dodge and et al (2)- Parker Asher (3)- Sabornic (4)- Safran and et al سنی مختلف،تفاوت معناداری وجود دارد؟ 3-آیا بین خودارزشیابی رفتاری دختران و پسران در موقعیت همسالان و در گروه‌های‌ سنی مختلف،تفاوت معنادرای وجود دارد؟ روش پژوهش‌ آزمودنی‌ها نمونه پژوهنش حاضر مشتمل بر 2871 دانش‌آموز(029 دختر و 268 پسر)مقاطع‌ دبستانی و راهنمایی بود. پرسش اول:آیا میان خودارزشیابی رفتاری دختران و پسران در موقعیت خانه و در گروه‌های سنی مختلف،تفاوت معناداری وجود دارد؟نتیجه این پژوهش نشان داد که‌ تفاوت معناداری بین خودارزشیابی رفتار دختران و پسران در عامل خانه وجود دارد و پسران مشکلات بیشتری نشان می‌دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.