Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش و توزیع درآمدها

نویسنده: ؛

بهار و تابستان 1380 - شماره 62 (25 صفحه - از 203 تا 227)

کلیدواژه ها : آموزش ،توزیع درآمد ،سطح تحصیلات ،سرمایه انسانی‌

کلید واژه های ماشینی : توزیع درآمدها ،سرمایه‌گذاری در آموزش ،سرمایه‌گذاری در سرمایه انسانی ،سرمایه انسانی ،نرخ بازده ،تقاضای سرمایه‌گذاری در آموزش ،آموزش بر توزیع درآمدها ،هزینه‌های سرمایه‌گذاری در آموزش ،میزان سرمایه‌گذاری در آموزش ،میزان تحصیلات و سطح درآمدها ،نظریه سرمایه انسانی ،بازده سرمایه‌گذاری در آموزش ،منحنی تقاضا ،فرصت‌های آموزشی ،سطح درآمدها ،پراکندگی در توزیع درآمدها ،میزان تحصیلات ،درآمد افراد ،سرمایه‌گذاری در تحصیلات ،آموزش و نرخ بازده ،نرخ بازده تحصیلات ،ادامه تحصیل ،عرضه فرصت‌های آموزشی ،PP ،درآمدهای فردی ،عرضه و تقاضا ،توانایی‌های فردی در ادامه ،آموزش بر توزیع ،نیروی عرضه فرصت‌ها ،فردی در ادامه تحصیل

درآمد فرد افزایش بیشتری خواهد یافت.بکر و مینسر هردو معتقدند آموزش از طریق ارتقای‌ سطح توانایی‌ها،زمینهء افزایش درآمدهای فردی و اجتماعی را فراهم می‌سازد،و از پراکندگی‌ در توزیع درآمدها می‌کاهد. مطالعات انجام‌شده در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه،همه مؤید همبستگی‌ مثبت و معنادار بین میزان تحصیلات و سطح درآمدها می‌باشند.ازآنجا که حدود 75 درصد از درآمد افراد،ناشی از دستمزدهاست،و با توجه به آن‌که دستمزدها به شدت تحت تأثیر میزان مهارت‌های کسب‌شده و توانایی‌های ناشی از آموزش قرار دارد،به این نتیجه کلی‌ می‌توان دست یافته که آموزش به‌تدریج از توزیع ناعادلانه درآمدها می‌کاهد و پراکندگی‌ موجود در آن را تقلیل می‌دهد.مطالعات انجام‌شده در ایران نیز نشان می‌دهند که آموزش‌ تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر سطح درآمدها و توزیع عادلانه‌تر آن داشته است. چندی است که طرفداران نظریه سرمایه انسانی معتقدند در بلندمدت،بهترین راه برای‌ تغییر در توزیع درآمدها،سرمایه‌گذاری در سرمایه انسانی است که به توانمند کردن افراد جامعه دامن می‌زند.آن‌ها بر این باورند که برای عادلانه کردن توزیع درآمدها،باید ساختار تغییر کند و یکی از راه‌های تحول در ساختارها،سرمایه‌گذاری در آموزش و کسب‌ مهارت‌هاست‌ گری بکر1،ژاکوب مینسر2،در زمینه اثر آموزش بر توزیع درآمدها مطالعه کرده‌اند.در این زمینه بکر معتقد است سرمایه‌گذاری در آموزش به توزیع عادلانه‌تر درآمدها می‌انجامد و مقدار بهینه سرمایه‌گذاری در آموزش را ناشی از تلاقی دو نیروی عرضه فرصت‌ها و امکانات‌ آموزشی قابل دسترس و تقاضا برای سرمایه‌گذاری،که متکی بر توانایی‌های فردی است‌ می‌داند.او بر این باورست که سرمایه‌گذاری در آموزش تا جایی ادامه می‌یابد که بازده نهایی‌ سرمایه‌گذاری در تحصیلات،با هزینه نهایی ناشی از آن برابری کند.از سوی دیگر مینسر، با استفاده از تابع درآمدها توضیح می‌دهد که علاوه‌بر"درآمدهای پایه‌"،که به میزان‌ تحصیلات بستگی ندارد،درآمد هر فرد تحت تاثیر هزینه‌های سرمایه‌گذاری در آموزش،و نرخ بازده آن قرار می‌گیرد.هرقدر میزان سرمایه‌گذاری در آموزش و نرخ بازده آن بالاتر باشد،

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.