Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه فن آوری و آموزش فن آوری

نویسنده: ؛

بهار و تابستان 1381 - شماره 64 (24 صفحه - از 75 تا 98)

کلیدواژه ها : آموزش ،فلسفه ،فن‌آوری

کلید واژه های ماشینی : آموزش فن‌آوری ،فلسفه فن‌آوری ،فلسفه‌های فن‌آوری مورد بررسی ،گونه از فلسفه‌های فن‌آوری ،امری طبیعی ـ خنثی ،خنثی ،هابرماس ،امری طبیعی ـ فرهنگی ،چندارزشی ،امری فرهنگی ـ تک‌ارزشی ،علم و فن‌آوری ،گرایش‌های اجتماعی ،فن‌آوری در عرصه ،چندارزشی بودن ،عقلانیت فن‌آورانه ،نسبت به ماهیت فن‌آوری ،ارزشی خنثی ،امری طبیعی ،تولیدی ،فن‌آورانه ،ارتباط با فن‌آوری ،خنثی بودن فن‌آوری ،عقلانیت ابزاری ،امری فرهنگی ،امور اجتماعی ،فن‌آوری و امور اجتماعی ،دانش‌های مرتبط با فن‌آوری ،عمل فن‌آورانه ،عرصه فن‌آوری ،روابط تولیدی

فن‌آوری، همچون سایر پدیده‌های بشری یا طبیعی، محتاج تأمل فلسفی و اندیشیدن در حوزه فلسفه فن‌آوری است. آموزش فن‌آوری، از جمله، در گرو آن است که چنین تأملی با دقت کافی صورت پذیرد. گونه‌های مختلف فلسفه فن‌آوری، نیازمند بحث و بررسی است زیرا برخی از آنها شهرت یافته‌اند و، در عمل، ذهن ما را در قالب خود شکل می‌دهند. در این مقاله، دو گونه از فلسفه‌های فن‌آوری مورد بررسی قرار گرفته و از گونه سومی حمایت شده است. در گونه نخست، فن‌آوری چون امری طبیعی ـ خنثی در نظر گرفته می‌شود که به لحاظ ارزشی خنثی است و تأثیری یک جانبه بر فرهنگ دارد. در گونه دوم، فن‌آوری چون امری فرهنگی ـ تک‌ارزشی لحاظ می‌شود که ارزش غالب بر آن ناشی از عقلانیت ابزاری و گرایش به تصرف و تسلط است. در گونه سوم، فن‌آوری چون امری طبیعی ـ فرهنگی ـ چندارزشی در نظر گرفته می‌شود. فن‌آوری در یک لایه، از طبیعت ذهن و ضمیر آدمی نشأت می‌یابد اما با قرار داشتن در چارچوب فرهنگ شکل ارزشی نیز می‌یابد، و در این خصیصه، برخلاف رویکرد دوم، نظر بر چندارزشی بودن آن است. با قبول رویکرد سوم، اقتضاهای آن در آموزش فن‌آوری مورد بحث قرار گرفته است. بر این اساس، آموزش فن‌آوری را نباید به مهارت‌آموزی محدود کرد. زیرا هم مستلزم دسترسی به دانش‌های مرتبط با فن‌آوری و هم مستلزم ایجاد گرایش‌های اجتماعی، اخلاقی، و جهان شناختی است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.