چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رفتارهای اجتماعی و مشکلات رفتاری دانشآموزان نابینای دوره
ابتدایی با استفاده از فرم معلمان مقیاس روش درجهبندی مهارت اجتماعی (SSRS)طراحی
شده توسط گرشام و الیوت (1990) برای سه مقطع پیشدبستان، دبستان و دبیرستان بوده
است و هر فرم دارای دو بخش مهارت اجتماعی و مشکلات رفتاری است. در این پژوهش از
فرم ویژه معلمان مقطع دبستان استفاده شد.جامعه نمونه این پژوهش 62 کودک دختر و پسر
7 تا 15 ساله بودند که در دبستانی ویژه دانشآموزان نابینا در شهر شیراز تحصیل میکردند.
معلمان پرسشنامه را برای این کودکان تکمیل کردند و سپس اطلاعات حاصل از این بررسی
تحلیل گردید. یافتهها نشان داد که: معلمان فراوانترین مشکلات کودکان نابینا را بیقراری و
حواسپرتی، قلدری، دعواکردن، قطع مکالمه، عصبانیت، و لج کردن و کاستیهای مهارت
اجتماعی آنان را کنترل خشم، انتقاد پسندیده، مصالحه در مجادله، تعریف مناسب از خود و
دیگران، گذراندن مناسب اوقات فراغت، عکسالعمل مناسب در مقابل رفتار غیرمنصفانه، و
کمک به همسالان در انجام تکالیف و نادیدهگرفتن سر و صدا گزارش کردند. مهارتاجتماعی
تابع سن کودک نبود. تحلیل عوامل منجر به استخراج عواملی نظیر مقیاس اصلی گردید.
خلاصه ماشینی:
"بررسی مهارت اجتماعی در گروهی از دانشآموزان نابینا از نظر معلمان (1) چکیده هدف این پژوهش بررسی رفتارهای اجتماعی و مشکلات رفتاری دانشآموزان نابینای دوره ابتدایی با استفاده از فرم معلمان مقیاس روش درجهبندی مهارت اجتماعی (SSRS)طراحی شده توسط گرشام و الیوت (1990) برای سه مقطع پیشدبستان، دبستان و دبیرستان بوده است و هر فرم دارای دو بخش مهارت اجتماعی و مشکلات رفتاری است.
یافتهها نشان داد که: معلمان فراوانترین مشکلات کودکان نابینا را بیقراری و حواسپرتی، قلدری، دعواکردن، قطع مکالمه، عصبانیت، و لج کردن و کاستیهای مهارت اجتماعی آنان را کنترل خشم، انتقاد پسندیده، مصالحه در مجادله، تعریف مناسب از خود و دیگران، گذراندن مناسب اوقات فراغت، عکسالعمل مناسب در مقابل رفتار غیرمنصفانه، و کمک به همسالان در انجام تکالیف و نادیدهگرفتن سر و صدا گزارش کردند.
در این راستا هدف پژوهش حاضر 1)بررسی مهارت اجتماعی و مشکلات رفتاری کودکان نابینای مشغول به تحصیل در مقطع ابتدایی با استفاده از مقیاس روش درجهبندی مهارت اجتماعی (گرشام و الیوت، 1990) و 2)تعیین خصوصیات روان سنجی این مقیاس برای استفادههای تشخیصی و درمانی کودکان نابینا در زمینه مهارتهای اجتماعی است.
همان گونه که از جدول شماره 2 استنباط میشود فراوانترین مشکل کودکان نابینا در زمینههای زیر است و حدود 41 کودکان فاقد مهارت اجتماعی کنترل خشم، انتقاد پسندیده، تعریف مناسب از خود و دیگران، عکسالعمل مناسب به رفتار غیرمنصفانه، کمک به همسالان در انجام تکالیف، مصالحه در مجادله، گذراندن مناسب اوقات فراغت و نادیدهگرفتن سر و صداست."