Skip to main content
فهرست مقالات

اسطوره شناسی جهانی شدن

نویسنده:

مترجم:

(26 صفحه - از 77 تا 102)

کلید واژه های ماشینی : اسطوره، جهانی‌شدن، تلویزیون، سیاسی، نظم نوین جهانی، آمریکا، دموکراسی، اقتصادی، فرهنگی، رسانه‌ای

خلاصه ماشینی:

"در این مقاله هفت اسطوره در باره جهانی‌شدن به شیوه‌ای نقادانه در چارچوب ایده جهانی‌سازی به منزله روندی تاریخی و هدفی هنجاربنیاد مورد بررسی قرار می‌گیرند: «بزرگ بهتر است»، «بیشتر بهتر است»، «زمان و مکان از میان رفته‌اند»، «همگونی فرهنگی جهانی»، «نجات کره زمین»، «صدور دموکراسی از طریق تلویزیون آمریکا» و «نظم نوین جهانی». معضل معنا اگرچه ممکن است مدافعان و منتقدان در تعاریفشان با هم اختلاف نظر داشته باشند، در باره این موضوع اتفاق نظری عمومی وجود دارد که جهانی‌شدن هم بر مسیر و هم بر مقصد دلالت می‌کند: جهانی‌شدن همان‌گونه که از فرآیند شدن حکایت می‌کند، حاکی از پیامدهای فرهنگی و اقتصادی نیز هست، که همانا نیل به وضعیت جهانی شده است. بنابراین، هنگامی که دولت ـ ملتهای قدرتمند و منافع جمعی جهانی‌شدن را به منزله پیشگویی صادقانه‌ای برای مقاصد سیاسی یا منفعت‌طلبانه ترویج می‌کنند، بر ماست که نه فقط به بررسی این‌که چه کسی چه چیزی را جار می‌زند بپردازیم، بلکه همچنین به این موضوع نیز توجه کنیم که چه کسی از لحاظ مادی، سیاسی، فرهنگی یا نظامی امکان برد یا باخت دارد. این اسطوره با دیدگاه جهانی‌شدن مبنی بر وابستگی متقابل کالاهای مادی و نمادین و نیز با فناوری توزیع مطابقت می‌کند اما با منطق فرهنگی بازارهای رسانه‌ای خاص چندان سازگار نیست (مثلا در جایی که پخش برنامه از رسانه‌های دولتی در اقتصاد مختلط شکوفا شده و خود را نوعی خدمات تعریف کرده و نه نوعی محصول)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.