Skip to main content
فهرست مقالات

مفاهیم تربیتی اسلام از دیدگاه قرآن در ادبیات کودکان و نوجوانان

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 201 تا 226)

کلیدواژه ها : قرآن ،داستان ،اسلام ،ادبیات ،کودکان و نوجوانان ،مفاهیم تربیتی ،مفاهیماخلاقی

کلید واژه های ماشینی : ادبیات کودکان و نوجوانان، قرآن، کودکان و نوجوانان، داستان‌های، داستان‌های کودکان و نوجوانان، مفاهیم، تحلیل محتوا، مفاهیم تربیتی اسلام، محتوای ادبیات کودکان و نوجوانان، تحلیل محتوای ادبیات کودکان، طبیعت، سنی، داستان‌های کودکان و نوجوانان بیشترین، مقوله، درصد ارتباط فرد با خلق، داستان‌های برگزیده، دیدگاه قرآن در ادبیات کودکان، انسان، کتاب، بیشترین، ارتباط فرد با خدا، محتوای داستان‌های کودکان و نوجوانان، درصد ارتباط فرد با طبیعت، محتوای کتاب‌های داستان گروه سنی، ارتباط فرد با خلق، ارتباط فرد با خداوند، فراوانی، داستان برگزیده کودکان، تحلیل محتوای کتاب‌های داستان گروه، مقوله ارتباط فرد با خداوند

هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای ادبیات کودکان و نوجوانان و جست و جوی مفاهیم تربیتی اسلام از دیدگاه قرآن در زمینه ارتباط انسان با خداوند، خویش، خلق، و طبیعت است. به همین منظور، با استفاده از روش پژوهش، تحلیل محتوا در 283 داستان برگزیده کودکان که طی سال‌های 1358، 1378 تألیف و توسط 8 مرکز و سازمان دولتی و غیر دولتی به عنوان کتاب برگزیده سال انتخاب شده و جایزه گرفته‌اند. گروه‌های سنی، شامل ج (8-9 سال)، ج (9-15 سال) و د (12-15 سال) است. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد که در قرآن 1/39 درصد مفاهیم به ارتباط فرد با خدا، 37 درصد ارتباط فرد با خویش، 2/17 درصد ارتباط فرد با خلق، 7/6 درصد ارتباط فرد با طبیعت تعلق یافته است. در داستان‌های کودکان 4/19 درصد به ارتباط فرد با خداوند، 2/42 درصد به ارتباط فرد با خویش، 8/32 درصد ارتباط فرد با خلق، 5/5 درصد به ارتباط فرد با طبیعت اختصاص داشته است.

خلاصه ماشینی: "پرسش‌های اساسی پژوهش داستان‌های برگزیده به چه میزان دارای مفاهیم تربیتی در بعد روابط انسان با خداوند هستند؟ داستان‌های برگزیده به چه میزان دارای مفاهیم تربیتی در بعد روابط انسان با خویشتن هستند؟ داستان‌های برگزیده به چه میزان دارای مفاهیم تربیتی در بعد روابط انسان با خلق (و یا دیگران) هستند؟ داستان‌های برگزیده به چه میزان دارای مفاهیم تربیتی در بعد روابط انسان با خلقت (یا طبیعت) هستند؟ پیشینه پژوهش ملک چیذری (1370) به تحلیل محتوای کتاب‌های داستان گروه سنی ب و ج از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان بین سال‌های 1358 - 1368 پرداخته و شش مقوله اجتماعی، بیان زندگی اجتماعی، بیان انفعالی و عاطفی بیان سنن و آداب و رسوم، بیان ذهنی، هنری طبیعت، بیان دینی، مذهبی و شناختی را در 70 داستان مور بررسی قرار داده است. [به تصویر صفحه مراجعه شود] نمودار ارتباط فرد با خانواده در ادبیات کودکان به تفکیک رده‌های سنی مقوله ارتباط فرد با خلقت از نطر فراوانی زیر مقوله‌ها، در هر دو بخش همسویی وجود دارد؛ ولی از نظر محتوایی، در قرآن به عبرت و تذکر از طبیعت و حیوانات و داستان‌ها بر استفاده از حیوانات جهت تغذیه و حمل و نقل و نگهبانی از انسان بیشتر تصویر کشیده شده است. این بررسی نشان داد که در قرآن شناخت خدا بیش از سایر زیر مقوله‌های ارتباط فرد با خداوند مورد توجه قرار گرفته است؛ در حالی که در داستان‌های کودکان و نوجوانان روابط فرد با خدا یا گرایش‌های عملی بیشتر مطرح شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.