Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی امکان نزدیک سازی یافته های مکاتب تجربه گرایی منطقی و عمل گرایی در زمینه نقش معلم و فراگیر در فرایند یاددهی- یادگیری و آثار آن بر تعلیم و تربیت

نویسنده: ؛ ؛

بهار و تابستان 1384 - شماره 70 (22 صفحه - از 177 تا 198)

کلیدواژه ها : یادگیری ،یاددهی ،تجربه‌گرایی منطقی ،عمل‌گرایی ،معلم و فراگیر

کلید واژه های ماشینی : نزدیک‌سازی یافته‌های مکاتب تجربه‌گرایی ،یافته‌های مکاتب تجربه‌گرایی منطقی ،عمل‌گرایی در زمینه نقش ،تجربه‌گرایی منطقی ،مکتب تجربه‌گرایی منطقی ،نقش معلم ،فرایند یاددهی ـ یادگیری ،عمل‌گرایی ،فرایند یاددهی ،نظام‌های آموزشی ،نزدیک‌سازی ،مکاتب فلسفی تجربه‌گرایی منطقی ،نزدیک‌سازی یافته‌ها ،یاددهی ـ یادگیری ،مکتب تجربه‌گرایی ،زمینه نقش معلم ،مکتب فلسفی ،نظام آموزش ،معلم در فرایند یاددهی ،مشکلات اساسی نظام‌های آموزشی ،مکتب فلسفی تجربه‌گرایی ،منطقی ،فراگیران در فرایند یادگیری ،مؤلفه‌های اساسی نظام تعلیم ،فرایند یادگیری ،فلسفی ،نقش معلم در فرایند ،امکان نزدیک‌سازی ،رویکرد تجربه‌گرایی منطقی ،روش حل مسئله

مؤلفه‌های یاددهی ـ یادگیری یکی از مؤلفه‌های اساسی نظام تعلیم وتربیت است. عناصر اساسی این مؤلفه عبارت از معلم و فراگیر است. مطالعه متون مربوط به این مؤلفه نشان می‌دهد که همواره سؤالات اساسی در این زمینه در درجه اول از سوی فلاسفه مطرح شده است. علی‌رغم مطالعه‌های نظری و کاربردی در حوزه فرایند یاددهی ـ یادگیری، هنوز هم یکی از مشکلات اساسی نظام‌های آموزشی معطوف به نقش معلم و فراگیر در این فرایند است. چرایی وجود چنین مشکلی، وجه مسئله خیز مقاله حاضر است. مکاتب فلسفی بزرگ که از قرن بیستم به بعد در این حوزه جهت‌گیری‌های نظام آموزشی را تحت تأثیر قرار داده‌اند عبارتند از: تجربه‌گرایی منطقی و عمل گرایی. علی‌رغم این که هر یک از دو رویکرد مذکور واجد دلالت‌های تربیتی هستند، به نظر می‌رسد که نظام‌های آموزشی به‌منظور کاستن از مشکلات خود در این زمینه به توجه همزمان به هردو رویکرد نیازمندند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.