Skip to main content
فهرست مقالات

درآمدی بر استاندارد سازی منابع انسانی در آموزش و پرورش

نویسنده:

(22 صفحه - از 153 تا 174)

کلیدواژه ها : آموزش و پرورش ،منابع انسانی ،استانداردها ،شرایط احراز صلاحیت

کلید واژه های ماشینی : استاندارد ،استاندارد‌سازی منابع انسانی در آموزش ،معلمان ،خصوص استاندارد‌سازی منابع انسانی ،استاندارد‌سازی ،آموزش و پرورش ،تربیت ،تعلیم و تربیت ،استانداردهای آموزشی ،نظام‌های تعلیم و تربیت ،علمی ،صلاحیت‌های ،آلمان ،مدل ،نظام آموزشی ،منابع انسانی ،مدارس ،عملکرد ،کیفیت ،نظام اساسی در تربیت منابع ،استانداردهای آموزشی و اصول هفت‌گانه ،استاندارد‌سازی منابع انسانی وزارت آموزش ،منابع انسانی استاندارد ،تربیت منابع انسانی ،مقاله جستارگشایی در خصوص استاندارد‌سازی ،استاندارد‌سازی معلمان ،استانداردهای آموزشی و شرایط اقلیمی ،اصل ،منطقه ،جهان

هدف این مقاله جستارگشایی در خصوص استانداردسازی منابع انسانی در آموزش و پرورش است. امروزه حرکت کیفی به سمت آموزش‌های بهینه و کارآمد در نظام‌های تعلیم و تربیت امری بدیهی و ضروری به شمار می‌رود، زیرا یکی از عوامل مهم پیشرفت و توسعه هر جامعه‌ای اساسا منابع و نیروی انسانی و چگونگی تربیت آنهاست.نوشتار حاضر، با نگاهی به آموزش و پرورش به‌عنوان نظام اساسی در تربیت منابع انسانی، سعی در طرح مسئله دارد، زیرا ما در شرایطی هستیم که سیاستگذاران و رهبران آموزشی دغدغه اطمینان از آموزش‌های استاندارد را دارند و این اطمینان زمانی میسر است که معلم و منابع انسانی استاندارد شوند. لذا در این مقاله سعی شده است با استفاده از معتبرترین منابع و سایت‌ها در مورد مفهوم استاندارد و سابقه تاریخی آن در جهان و ایران بحث شود و سپس استانداردهای آموزشی و اصول هفت‌گانه استاندارد مورد مطالعه قرار گیرد. این بحث با تبیین نهضت استانداردهای آموزشی و شرایط اقلیمی دنبال می‌شود و به خوشه‌های فرهنگی در سطح آمایش سرزمین اشاره می‌گردد. در ادامه بحث به پنج مسئله در خصوص ضرورت آموزش مبتنی بر استاندارد در کشور پرداخته می‌شود و سپس صلاحیت‌های حرفه‌ای و چهار مدخل عمده در مقوله استانداردسازی مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرند. سرانجام به هشت مدل مفهومی به عنوان درآمدی جهت ادامه بحث در آینده اشاره شده است.

خلاصه ماشینی:

"اما به راستی غرض از کیفیت چیست؟ و چگونه می‌توان کیفیت و اثربخشی معلمان را بهبود بخشید و به درستی ارزیابی کرد؟ آیا برای صدور مدرک و مجوز معلمی به استانداردها نیاز داریم و اگر سطح قابل تأملی از استانداردهای (رفتاری، دانشی، عملکردی) موجود است، وقت آن نرسیده است که استانداردهای بهتری را طراحی و ابزار سنجش آنها را تهیه و سپس به آزمون بگذاریم تا شایستگی‌های معلمان را بر مبنای پیشرفت و موفقیت معقول در امر تدریس و رفتار و عملکرد بسنجیم و معلمان ناکارآمد را شناسایی و به آنها کمک کنیم و معلمان شایسته و کارآمد را برای مدارس مناطق نیمه برخوردار و محروم با رعایت مسائل تأمین، تجهیز، و تضمین گسیل داریم؟ آیا وقت آن نرسیده است که صدور مدرک معلمی به شیوه‌های متعارف سنتی و نیمه‌سنتی ناکافی تلقی گردد و شرایط دیگری مد نظر قرار گیرد؟ امروزه در بحث استاندارد منابع انسانی، بویژه معلمان، از معیارها و شاخص‌ها نام برده می‌شود و از معلمان تحت عنوان یادگیرندگان همیشگی یاد می‌شود(کاروتل،1381، ص 9) و بالاخره در مقوله استانداردسازی معلمان عقیده بر این است که معلمان اعضای تمام وقت انجمن‌های فراگیری هستند که روزبه‌روز باید به سمت کیفی‌تر شدن حرکت کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.