Skip to main content
فهرست مقالات

مدیریت مشارکتی معلمان و ارتباط آن با رفتار جامعه مدنی دانش آموزان

نویسنده:

(24 صفحه - از 175 تا 198)

کلیدواژه ها : دانش آموزان ،مدیریت مشارکتی معلمان ،رفتار جامعه مدنی ،فرهنگمدنی ،یاد گیری مشارکتی

کلید واژه های ماشینی : رفتار جامعه مدنی دانش‌آموزان ،مدیریت مشارکتی معلمان ،دانش‌آموزان ،دانش ،جامعه مدنی در میان دانش‌آموزان ،متغیر مدیریت مشارکتی معلمان ،سیاسی ،پژوهش ،رفتار جامعه مدنی دانش‌آموزان نشان ،مدیریت مشارکتی معلمان و رفتار ،مدیریت مشارکتی معلمان و ارتباط ،مدرسه ،اجزاء مدیریت مشارکتی معلمان ،متغیر ،اجزاء رفتار جامعه مدنی ،سطح دانش جامعه مدنی ،مهارت‌های ،همبستگی ،کارکردهای مدیریتی مشارکت ،مشارکت دانش‌آموزان و اجزاء رفتار ،رفتار جامعه مدنی دانش‌آموزان رابطه ،آموزش ،معلمان و رفتار جامعه ،مهارت‌های جذب مشارکت دانش‌آموزان ،همبستگی دانش جامعه مدنی دانش‌آموزان ،اجتماعی ،دانش‌آموزان و اجزاء رفتار جامعه ،معلمان کارکردهای مشارکت تدریس مشارکتی ،مدیریت مشارکتی معلمان کارکردهای مشارکت ،مهارت‌های عملی جامعه مدنی

پژوهش حاضر، مدیرت مشارکتی معلمان و رفتار جامعه مدنی دانش‌آموزان را مورد بررسی قرار می‌دهد. بدین منظور، 300 دانش‌آموز دختر پایه دوم راهنمایی تحصیلی، به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای، از مناطق بیست‌گانه آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شدند و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار اندازه‌گیری، دو پرسشنامه پژوهشگر ساخته، مجموعا حاوی 63 گویه مبتنی بر مقیاس لیکرت، اجزاء مدیریت مشارکتی معلمان را در سه سطح کارکردهای مدیریتی مشارکت جویانه، تدریس مشارکتی و مهارت‌های جذب مشارکت دانش‌آموزان و اجزاء رفتار جامعه مدنی در میان دانش‌آموزان را در سه سطح دانش جامعه مدنی، گرایش‌های جامعه مدنی و مهارت‌های عملی جامعه مدنی مورد اندازه‌گیری قرار داده است. یافته ها همبستگی مستقیمی بین اجزاء دو متغیر مدیریت مشارکتی معلمان و رفتار جامعه مدنی دانش آموزان نشان می‌دهد. هفت رابطه از نه رابطه معنادار می باشد. (بالاترین 36/0 r=، پایین ترین 16/0r=).

خلاصه ماشینی:

"دلایلی که پژوهشگران برای لزوم مشارکت افراد ذی نفع - از جمله دانش‌آموزان - در مدیریت سازمان‌های آموزشی ارائه می‌دهند را می‌توان حول چهار محور اصلی طبقه بندی کرد: مشارکت به دلیل نتایج، مشارکت به دلیل ملاحظات اخلاقی، مشارکت به دلایل اجتماعی، و مشارکت به دلایل روابط انسانی (باتری (2) ، 1993،ص 163-177) با توجه به این‌که در پژوهش حاضر به رفتار جامعه مدنی در میان دانش‌آموزان، به عنوان یکی از آثار متقابل مفروض به کار گیری روش‌های مدیریتی مشارکتی معلمان، توجه می‌شود؛ از این میان مشارکت به دلایل اجتماعی نظر عمده را به خود معطوف خواهد داشت. لنگتون و همکارانش در مطالعاتی که بر روی دانش‌آموزان امریکایی و جامائیکایی در امریکا انجام دادند با قرار دادن"برنامه درس تعلیمات مدنی" به عنوان متغیر مستقل به بررسی رابطه آن با هفت متغیر تحت عناوین : 1) کیفیت مدرسه 2) معدل نمرات 3) جنسیت 4) علاقه سیاسی دانش آموز 5) تعداد واحدهای درس تاریخ برداشته شده 6) تحصیلات والدین 7) سیاسی بودن والدین (بحث سیاسی در داخل خانواده) از طریق تحلیل رگرسیون پرداختند. بحث و نتیجه گیری نتایج حاصل از محاسبه ضرایب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه، نشانگر وجود رابطه مستقیم، مثبت، و معنادار در سطح 01/0 بین دو متغیر مدیریت مشارکتی معلمان در کلاس درس و رفتار جامعه مدنی دانش‌آموزان است. به این دلیل که در پژوهش حاضر، بالاترین ضریب همبستگی میان کارکردهای مدیریتی مشارکت جویانه معلمان و پس از آن تدریس مشارکتی معلمان با مهارت‌های عملی جامعه مدنی دانش‌آموزان نشان داده شده است، گنجانیدن روش‌های تدریس مشارکتی و اصول مدیریت مشارکتی، در برنامه درسی دوره‌های آموزش ضمن خدمت معلمان و تربیت معلم توصیه می شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.