Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی میزان همگونی تدریس مواد با تولید و هدایت آثار توسط اعضای هیأت علمی رشته کتابداری و اطلاع رسانی در ایران

نویسنده:

ISC (24 صفحه - از 47 تا 70)

کلیدواژه ها :

هیأت علمی ،تدریس ،تولید علمی ،راهنمایی ،کتابداری واطلاع رسانی

کلید واژه های ماشینی : اعضای هیأت‌علمی رشته کتاب‌داری، هیأت‌علمی رشته کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی، تدریس، میزان همگونی تدریس مواد، همگونی تدریس مواد با تولید، اعضای هیأت‌علمی، تولید، کشف میزان همگونی مواد تدریس، مواد تدریس، هدایت

هدف پژوهش حاضر کشف میزان همگونی مواد تدریس شده با آثار تولید یا هدایت شده توسط اعضای هیأت علمی رشته کتابداری و اطلاع رسانی ایران است. جامعه پژوهش 45 نفر عضو تمام وقت تحصیلات تکمیلی در هفت گروه آموزشی است و از دو روش پژوهش پیمایشی و کتابخانه‌ای استفاده شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که به‌طور میانگین 3/10 درصد اعضا برای 5/87 درصد مواد تدریس شده خود آثار همگون تولید یا هدایت کرده‌اند. 6/66 درصد از اعضا برای 8/65 درصد از دروس تدریس شده خود اثری تولید و برای 3/26 درصد دروس پایان نامه‌ای هدایت کرده‌اند. در نهایت 7/30 درصد اعضا برای 6/19 درصد مواد تدریس شده اثر تولید کرده و فقط برای 6/0 درصد آنها پایان نامه همگون هدایت کرده‌اند. در طی سابقه تدریس اعضا(14 تا 19 سال) به طور میانگین 96/24 اثر تولید شده است که از این میان 44/18 عنوان( 8/73 درصد) با مواد تدریس شده همگون بوده است. در نتایج، رابطه معناداری میان کمیت تولید اعضاء و تعداد آثار همگون به دست آمد.

خلاصه ماشینی:

"چکیده هدف پژوهش حاضر کشف میزان همگونی مواد تدریس شده با آثار تولید یا هدایت شده توسط اعضای هیأت علمی رشته کتابداری و اطلاع رسانی ایران است. مطالعه حاضر درصدد است دریابد که در مراکز آموزش عالی ایران، اعضای هیأت علمی گروه‌های کتابداری و اطلاع رسانی تا چه حد در ارتباط شفاهی و نوشتاری خود از گرایش موضوعی همگونی پیروی می‌کنند؛ به بیان دیگر، همبستگی میان مواد تدریس شده و آثار مکتوب یا هدایت شده آنان تا چه پایه است. برهمین مبنا، تحقیق حاضر بر آن است که با بررسی میزان همگونی مواد تدریس شده با آثار تولید یا هدایت شده توسط اعضای هیأت علمی رشته کتابداری و اطلاع رسانی به ارزیابی عملکرد اعضا پرداخته و روشن سازد که: 1. توزیع فراوانی آثار هدایت شده همگون با مواد تدریس شده بر حسب کمیت تولید [به تصویر صفحه مراجعه شود] کمیت هدایتتعداد اعضاءمیانگین آثارمیانگین آثار هدایت آثارهدایت شدهشده همگون تعداد درصد 1-10225240 11-20417953 بیش‌از 503766788 توزیع فراوانی آثار هدایت شده همگون برحسب کمیت هدایت آثار در جدول 3 نشان می‌دهد که بیشترین درصد همگونی میان آثار هدایت شده توسط اعضای هیأت علمی مربوط به 3 نفر(10 درصد) از پاسخ دهندگان است که بیشترین تعداد هدایت پایان نامه(76 عنوان) را داشته‌اند و درصد همگونی این آثار 88 درصد است. اگر بپذیریم که اولین و مؤثرترین عاملی که فعالیت‌های اعضای هیأت علمی را سبب می‌شود تخصص موضوعی است باید انتظار داشته باشیم که همگونی به دست آمده میان تدریس، تولید و هدایت آثار برای اعضا از توازن بیشتر و بالاتری برخوردار باشد، در حالیکه نتایج نشان می‌دهد که درصد بالایی از آثار توسط کسانی تولید یا هدایت شده است که عناوین مرتبط با آن را تدریس نکرده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.