Skip to main content
فهرست مقالات

برداشت کودکان و نوجوانان از مفهوم هوش: تحول نظریه ضمنی هوش

نویسنده: ؛

پاييز و زمستان 1382 - شماره 67 (38 صفحه - از 71 تا 108)

کلیدواژه ها : مفهوم هوش ،نظریه ضمنی هوش ،ثبات/ تغییرپذیری

کلید واژه های ماشینی : کودکان و نوجوانان ،آزمون مجذور خی ،هوشمند ،نقش دوست در هوشمندی ،پایه تحصیلی ،نتایج آزمون مجذور ،باهوش ،ابتدایی ،افراد باهوش و معمولی ،تحصیلی ،دوره ابتدایی ،نوجوانان از مفهوم هوش ،دختر و پسر ،تعریف هوش ،تفاوت میان افراد باهوش ،پایه تحصیلی هم‌خوانی نشان ،تفاوت افراد باهوش ،افراد باهوش ،دوره ابتدایی به راهنمایی ،دوست در هوشمندی ،دوست در هوشمندی هم‌خوانی ،مجذور خی ،منطقه آموزشی ،پایه تحصیلی هم‌خوانی وجود ،آزمون مجذور ،مفهوم هوش ،هوش هم‌خوانی وجود ،پاسخ آزمودنی‌های ،رفتارهای فرامدرسه‌ای ،برداشت کودکان و نوجوانان

هدف پژوهش حاضر بررسی تحول برداشت مفهوم هوش در میان کودکان و نوجوانان است. به همین منظور، تعداد 240 دانش‌آموز دختر و پسر شاغل به تحصیل در پایه‌های دوم(8ساله) و چهارم(10ساله) ابتدایی و اول(12ساله) و سوم(14 ساله) راهنمایی(در هر پایه 60نفر) با پیشرفت تحصیلی متوسط(بدون سابقه مردودی) از مناطق 1 و 18 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 78-79 انتخاب و با استفاده از مصاحبه بالینی با چهار محور (تعریف هوش و هوشمند، ویژگی‌ها و نشانگان هوشمندی، منشاء هوش، و ثبات و تغییر پذیری)مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‌ها نشان دادند که تعریف هوش و هوشمند بر اساس رفتارها و نمودهای عینی از 8 الی 14 سالگی مشاهده می‌شود؛ استفاده از رفتارهای مدرسه‌ای برای تعریف هوش و هوشمند سیری نزولی از دوره ابتدایی به راهنمایی داشته است؛ اکثریت کودکان و نوجوانان منشاء هوش را اکتسابی می‌دانند؛ اعتقاد به تغییر پذیری هوش و توجه به عامل تلاش و تجربه در اکتساب هوش در هر دو دوره تحصیلی مشاهده می‌گردد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.