Skip to main content
فهرست مقالات

رویکردهای نوین در مدیریت آموزشی

نویسنده:

(22 صفحه - از 109 تا 130)

کلیدواژه ها : مدیریت ،مدرسه ،برنامه ریزی آموزشی ،مدیریت آموزشی ،آموزشمدیران ،آموزش حین خدمت

کلید واژه های ماشینی : مدیران ،آموزش ،آموزش مدیران ،مدیریت ،برنامه‌های سنتی آموزش مدیران مدارس ،برنامه‌های سنتی آموزش مدیران ،تغییر برنامه‌های سنتی آموزش مدیران ،مدرسه ،آموزش و پرورش ،رویکردهای ،مدیران مدارس ،حرفه‌ای ،مدیریت آموزشی ،برنامه‌های آموزشی ،دانش ،پارادایم ،آموزش مدیران مدارس در زمینه‌هایی ،برنامه‌های آموزش مدیران ،نظریه ،نظری ،انتقاد ،دانشگاه ،مدیریت مدرسه ،تجربه ،موفقیت برنامه‌های آموزشی و پرورشی ،ساختار ،عمل ،مفاهیم ،تغییر ،رویکردهای نوین در مدیریت

در سال‌های اخیر توجه به نقش مدیر به عنوان رهبر آموزشی و مهم‌ترین عامل تغییر و تحول و موفقیت برنامه‌های آموزشی و پرورشی مدرسه سبب گردیده که کار برنامه‌ریزان آموزش مدیران زیر سؤال قرار گیرد، و برنامه‌ریزان به تجدیدنظر در برنامه‌های آموزشی و جست و جوی رویکردهای کارآمدتر برای آماده سازی مدیران بپردازند. انتقاد از برنامه‌های سنتی آموزش مدیران مدارس در زمینه‌هایی مانند ناکارآمدی ساختار برنامه‌ها، تدریس انتزاعی یا عدم سازگاری بین نظریه و عمل، فقدان شیوه مناسب، ناسازگاری برنامه با شیوه‌های یادگیری، و روحیه بزرگسالان موجب شده که در چند دهه اخیر تلاش‌های بسیاری در دانشگاه‌های بزرگ دنیا برای تغییر برنامه‌های سنتی آموزش مدیران و سازگار کردن آن با نیازهای این حرفه انجام گیرد. مقاله ضمن مرور پارادایم‌ها و دیدگاه‌های غالب در آموزش مدیران و تحلیل انتقادهای وارده به آموزش سنتی، به بررسی رویکردهای عمده در این زمینه می‌پردازد، و با معرفی نمونه‌هایی از رویکردهای غالب مانند مربیگری، مانتورا، تشکیل گروه‌های مطالعه مسائل مدیریت و غیره، رویکرد نوشتن مورد را، که در حال حاضر به عنوان روشی مؤثر در دانشگاههای ایالت کبک(کانادا) برای آموزش اولیه و آموزش ضمن خدمت مدیران مورد استفاده قرار می‌گیرد، مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.

خلاصه ماشینی:

"Pelletier تلاش‌ها برای تجدیدنظر در برنامه‌های آموزشی با مشکلات زیادی روبه‌روست و بسیاری از آنها عاقبت به روکش کردن ساختارهای جدید روی اعمال قدیم منجر می‌گردد که علت آن کمبود شناخت ماهیت مدیریت آموزشی و عدم آشنایی با قلمروهایی است که بر اساس آن آموزش مدیران شکل می‌گیرد. مفاهیم‌ونظریه‌هاالگوهای‌عملیاتی‌خاص و فراشناختی پایه و اساس رشته‌ایزمینه‌هایی از ارائه بین رشته‌ای محتوای آموزشی چندرشته‌ایعملکردهای خاص مسائل پیچیده بین رشته‌ای رویکردهای آموزشیسخنرانی،مطالعه ارائه‌دانش‌کاربردی‌در تحلیل‌مسائل،عینی‌کردن مورد نظرکتب، مطالعه موردی ارتباط‌باالگوهاوساخت مفهوم‌سازی وسازمان ارزیابی آموخته‌ها الگوی عملی دادن مجدد شرایط دیدگاه در مورداستفاده‌از مفاهیم‌درکاربرد الگوهای انتقال نتایج حاصل‌از انتقال یک تجربه بعدیکاربردی در عمل عمل‌درآموزش‌واستفاده از آن درعمل مجدد مأخد:فورتن و ژلن(1998) محققان بر این عقیده‌اند که سه دیدگاه فوق نشان‌دهنده همه برنامه‌های مدیریت آموزشی نیست، بلکه برنامه‌های غالب در آموزش مدیران را معرفی می‌نماید. محتوای آموزش مدیران به این اعتبار که آموزش در ارتباط با انسان و بر اساس فرایندهای تعاملی است و لازمه آن دانش پایه و مهارت‌های اساسی هر مدیر است دستخوش دگرگونی شده است؛ به‌طور مثال، محتوای آموزشی را می‌توان به صورت مطالعه موردی از طریق بررسی رویدادها و وقایع حرفه‌ای تعیین کرد. هدف اصلی این فرایند، ایجاد اندیشه خلاق و خاص در فرد است و موفقیت این روش در آموزش مدیران به شرایط زیر بستگی دارد: - ویژگی‌های بزرگسالان در برنامه در نظر گرفته شود؛ - به دانش تجربی یادگیرندگان و ارائه آن در قالب مفاهیم و الگوها توجه شود؛ - بیان تجربه از شرح واقعه تجاوز کند و به تفکر بیانجامد؛ - بین رویداد و واقعیت ارتباط برقرار گردد. Hallinger(eds), Approaches to administrative training in education(pp."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.