چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سه عامل سطح پردازش (خطی- معنایی)، دستور
عمل، و نوع آزمون بر آماده سازی در آزمونهای حافظه است. با توجه به الگوی پردازش
متناسب با انتقال (TAP) و ملاک عمدی بودن بازیابی (RIC)، و با توجه به ویژگیهای
آزمونهای تکمیل ستاکواژه و پاره لغت پیشبینی شده است که در موقعیت دستور عمل
نهان، آزمودنیها متفاوت پاسخ دهند. آزمودنیها 80 دانشجوی دوره کارشناسی بودند که
بهطور تصادفی در هشت گروه آزمایشی قرار گرفتند. آزمونهای تکمیل پارهلغت و ستاکواژه
شامل 40 ماده آماج و 40 ماده پرکننده بودند. یافتهها نشان داد که هریک از سه عامل مورد
نظر به طور معناداری بر آمادهسازی تأثیر داشتند و بویژه در موقعیت دستور عمل نهان،
آزمودنیها به آزمونهای موردنظر یکسان پاسخ ندادند. عامل سطح پردازش بر پارهلغت اثر
داشت ولی بر تکلیف ستاک واژه تأثیر نداشت. همچنین تکلیف پارهلغت یک آزمون نهان
ادراکی خالص نیست و آزمون ستاکواژه با دستور عمل آشکار، یک آزمون یادآوری معطوف
به نشانه و با دستور عمل نهان، یک آزمون نهان ادراکی است.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش به منظور بررسی تأثیر سه عامل سطح پردازش، دستور عمل، و نوع آزمون بر آماده سازی و بررسی مجدد نتایج ولدون و همکاران (1989) و رودیگر و همکاران (1992) در چارچوب الگوی پردازش متناسب با انتقال (TAP)، آزمایشی ترتیب داده شد که هدف آن پاسخگویی به این سؤال است که آیا آزمونهای حافظه نهان (ستاک واژه و پاره لغت) مطابق با پیشبینی جاکوبی و دیگران (اندرسون، 1995)، در زمره آزمونهای ادراکی هستند یا فرایندهای پردازش مفهومی (راهبردهای حافظه آشکار) در آنها دخالت دارند؟ آیا میزان آماده سازی متأثر از سه عامل فوق متفاوت ______________________________ 1.
به این ترتیب، یافتههای این پژوهش در مورد تأثیر سطوح پردازش با نتایج حاصل از پژوهش اسکوایر، شیمامورا و گراف (1) (1987) در مورد تأثیر سطوح پردازش در تکمیل ستاک واژه و پارهلغت در افراد سالم و مبتلا به یادزدودگی و نیز نتایج حاصل از پژوهش شالیس و برادبک (2) (1992) در مورد تأثیر سطح پردازش بر آماده سازی در اشکال ادراکی آزمونهای نهان (پارهلغت) و نیز با نظرات گراف و مندلر (به نقل از رودیگر و همکاران، 1992) در باب تأثیرپذیری آزمون پارهلغت از رویههای حافظه آشکار همخوانی دارد؛ و موید این نکته است که تکالیف پارهلغت، احتمالا با توجه به دلایل ذکرشده (مانند محدودیت در بدیلهای تکمیلکننده و دشواری در ارائه پاسخ) که توسط گراف و همکاران (1984) و رودیگر و همکاران (1992) مطرح شده است، دیگر یک آزمون ادراکی خالص نبوده و اثرات بازیابی عمدی در آن دیده میشود.
Journal of Experimental psychology: Learning Memory & Cognition, 18,PP."