Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی مقایسه ای اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه افلاطون و فارابی

نویسنده: ؛

پاييز و زمستان 1382 - شماره 67 (25 صفحه - از 203 تا 227)

کلیدواژه ها : تعلیم و تربیت ،آموزش‌و پرورش ،افلاطون ،فارابی ،مطالعه تطبیقی

کلید واژه های ماشینی : تعلیم و تربیت ،اهداف تعلیم و تربیت ،افلاطون ،تربیت از دیدگاه افلاطون ،دیدگاه افلاطون و فارابی ،افلاطون و فارابی ،تربیتی ،دیدگاه افلاطون ،تربیت عقلانی ،نظام تربیتی ،فلسفه تعلیم و تربیت ،تربیت جسمانی ،تربیت اخلاقی ،جسمانی ،رئیس مدینه ،هدف جسمانی ،توجه دست‌اندرکاران نظام‌های تربیتی ،هدف عقلانی تعلیم ،هدف جسمانی تعلیم ،هدف اخلاقی تعلیم ،تربیت هنری ،آموزش و پرورش ،اهداف اجتماعی تعلیم ،بخش‌های فرعی اهداف جسمانی ،مورد توجه دست‌اندرکاران نظام‌های ،شاگردان ،دست‌اندرکاران نظام‌های تربیتی ،افلاطون و فارابی تربیت ،هدف تربیت ،تربیت اجتماعی

اهداف تعلیم و تربیت همواره در زمره بزرگ‌ترین مسائل تربیتی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. درباره اینکه هدف یا اهداف تعلیم و تربیت چیست میان صاحب‌نظران توافق نظر وجود ندارد و همین امر، زمینه مورد اشاره را مسئله‌دار جلوه داده است. در میان فلاسفه تعلیم و تربیت کسانی هستند که نسبت به اهداف تعلیم و تربیت رویکرد جامع و کاملی دارند و ضروری است که همواره این رویکرد مورد توجه دست‌اندرکاران نظام‌های تربیتی قرار گیرد. از جمله بزرگ‌ترین آنها یکی افلاطون و دیگری فارابی است که در این مقاله اهداف تعلیم و تربیت در نظر آنان بررسی و مقایسه شده است. اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه افلاطون و فارابی در دو بخش کلی اهداف فردی و اجتماعی تقسیم شده و اهداف فردی نیز به بخش‌های فرعی اهداف جسمانی (بدنی)، ذوقی (هنری)، اخلاقی، و عقلانی تقسیم شده است. پس از تشریح اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه دو مربی، زمینه‌های مشترک و متفاوت میان این دو دیدگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.